De resultaten van McDonald’s komen onder de lat uit voor het vierde kwartaal van 2020, maar dit jaar verwacht de fastfoodketen het beter te doen dan in 2019. En er staan zelfs 500 nieuwe restaurants op de planning.
In het voorbije kwartaal verkocht McDonald’s 2 procent minder hamburgers. De omzet kwam uit op 5,3 miljard dollar (4,4 miljard euro), tegenover 5,4 miljard een jaar geleden. De winst bleef steken op 1,4 miljard, 12 procent lager dan vorig jaar.
De belangrijkste reden is de sluiting van restaurants, die tot 30 miljoen dollar zou gekost hebben, en de verkoop van de Japanse vestigingen van McDonald’s. ‘2020 was een van de uitdagendste jaren uit de lange geschiedenis van McDonald’s’, vat CEO Chris Kempczinski het samen.
Maar voor het komende jaar is het bedrijf iets positiever. De resultaten zullen groeien met ‘dubbele cijfers’, klinkt het. Dat betekent een groei van zeker 10 procent, maar vermoedelijk meer. Ook is het de bedoeling om wereldwijd 500 nieuwe restaurants te openen, die volgens de eigen voorspellingen 1 procent zullen bijdragen aan de groei volgend jaar.