De omzet van LVMH is in 2019 fors gestegen, met 15 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de luxegroep achter Louis Vuitton en Moët Hennessy.
LVMH, wereldleider in luxegoederen, realiseerde in 2019 een omzet van 53,7 miljard euro, 15 procent hoger dan het jaar voordien. De nettowinst klokte af op 7,17 miljard euro, een stijging van 13 procent. Zowel op vlak van omzet als op vlak van winst heeft LVMH een recordjaar geboekt.
Er was een mooie vooruitgang in Europa en de Verenigde Staten, zo zegt de groep van de Franse miljardair Bernard Arnault. Ook Azië presteerde goed, ondanks ‘een moeilijke context’ in de tweede jaarhelft in Hongkong. Hiermee doelt de CEO op de aanhoudende protesten in de stadstaat. Voor 2020 zegt Arnault ‘een voorzichtig vertrouwen’ te hebben.
Overnames en fusies
Arnault wijst naar de fusie met het modebedrijf van de Britse ontwerpster Stella McCartney in juli, en de overname van sieradenreus Tiffany in november als redenen voor de groei. En ook de integratie van de hotelgroep Belmond bleek een belangrijke strategische zet.
De verkoop van mode en lederwaren steeg het sterkst, met 20 procent. Dat heeft te maken met de sterke prestatie van de merken Louis Vuitton en Christian Dior. ‘Parfum en cosmetica’ volgt met een stijging van 12 procent, onder andere door het succes van make-upmerk Sephora. De afdeling ‘wijn en sterkedranken’ noteerde een stijging van 8 procent – met Hennessey als topper – en ‘juwelen en uurwerken’ een van 7 procent. Vooral het merk Bvlgari scoorde goed in die laatste categorie.
Lees ook: