Omvang orderboek Ferrari zit op recordhoogte; winstdoelstellingen toch met één jaar uitgesteld

De Italiaanse autoconstructeur Ferrari heeft een uitstekend kwartaal achter de rug, maar ziet zich toch genoodzaakt zijn winstdoelstellingen aan te passen. Dat heeft John Elkann, topman van Ferrari, gezegd in een commentaar op een rapport dat de autobouwer bij zijn kwartaalresultaten heeft gepubliceerd.

Elkann wijst daarbij naar de impact van de coronapandemie, die Ferrari vorig jaar heeft verplicht om de productie voor een periode van zeven weken te onderbreken. Ferrari had eerder gemeld ten laatste tegen eind volgend jaar een winst van 1,8 miljard euro (ebit) zou moeten worden gehaald. Die doelstelling wordt echter met één jaar opgeschoven.

Verkoop

Ferrari heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 2.771 wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 1,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De Italiaanse autobouwer liet daarbij een omzet van ruim 1,01 miljard euro optekenen, tegenover 932 miljoen euro inkomsten de eerste drie maanden vorig jaar.

De nettowinst liep met 24 procent op tot 206 miljoen euro. Ferrari maakte bekend aan zijn aandeelhouders een dividend van 160 miljoen euro te zullen uitkeren.

De goede resultaten van het eerste kwartaal geven Ferrari naar eigen zeggen de overtuiging de vooropgestelde doelstellingen voor het hele jaar te zullen halen. Daarbij wordt ook gewezen op de talrijke orders die de Italiaanse constructeur tijdens de eerste drie maanden van dit jaar heeft ontvangen. ‘Het orderboek van Ferrari heeft een absoluut recordniveau bereikt’, luidt het.

De financiële doelstellingen die voor eind volgend jaar naar voor waren geschoven, zullen volgens de autobouwer echter met één jaar worden uitgesteld. Daarbij wijst de autobouwer naar de coronacrisis, die immers voor een bijzonder onzekere marktsituatie heeft gezorgd. Ferrari maakt daarbij ook gewag van de teruglopende inkomsten uit reclame en de impact die de pandemie op de Formule 1 heeft.

China

Ferrari verkocht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika het eerste kwartaal van dit jaar 1.516 wagens. Dat betekende een daling met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Op het Amerikaanse continent was er sprake van een toename met 1 procent tot 750 exemplaren.

De grootste vooruitgang werd echter opgetekend in China, Hongkong en Taiwan, waar de verkoop met 424 procent tot 194 wagens opliep. In de rest van de Aziatische regio was er sprake van een daling met 17 procent tot 363 eenheden.

De verkoop van wagens en onderdelen leverde Ferrari de eerste drie maanden van dit jaar 855 miljoen euro inkomsten op. Dat was een toename met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van motoren liep met 38 procent op tot 45 miljoen euro.

Dit cijfer was vooral gelinkt aan een toename van de leveringen aan Maserati en daarnaast – in mindere mate – aan de verhuur van motoren aan andere renstallen die in de Formule 1 uitkomen. De inkomsten uit sponsoring en commerciële activiteiten stegen met 3 procent tot 91 miljoen euro.

De andere inkomsten stegen met 3 procent tot 20 miljoen euro.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.