Enorme fosfaatafzetting in Noorwegen kan wereldvraag naar meststoffen, zonnepanelen en batterijen voor elektrische auto’s “voor komende 50 jaar” vervullen

In Noorwegen werd een enorme ondergrondse afzetting van hoogwaardig fosfaatgesteente ontdekt, die door mijnbedrijf Norge Mining wordt omgeschreven als de grootste in de wereld. Er zou zich genoeg fosfaatgesteente bevinden om de wereldwijde vraag naar meststoffen, zonnepanelen en batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) “voor de komende 50 jaar” te vervullen.

Waarom is dit belangrijk?

De komende jaren zullen op de baan steeds meer elektrische wagens verschijnen. Die moeten worden aangedreven door hernieuwbare energie. Om die omslag te maken, zijn echter enorme hoeveelheden grondstoffen nodig, waaronder ook fosfaat. Daaruit kan immers fosfor worden geproduceerd, een ingrediënt voor onder andere zonnepanelen en EV-batterijen, maar vooral kunstmeststoffen.

In het nieuws: Er werd in Noorwegen een fosfaatafzetting van zo’n 70 miljard ton ontdekt. Dat is evenveel als alle bekende fosfaatbronnen in de wereld samen. 

  • Norge Mining ontdekte het fosfaatgesteente eigenlijk al in 2018. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat die tot een diepte van 300 meter onder de grond liep, maar het bedrijf ontdekte uiteindelijk dat de afzetting maar liefst vijftien keer dieper ging, tot op zo’n 4.500 meter.
  • “Toen we dat ontdekten, hebben we twee boorprogramma’s uitgevoerd in twee zones. En in die twee zones … hebben we twee bronnen van wereldklasse ontdekt, die samen een grondstofvoorziening voor minstens 50 jaar mogelijk maken”, zei Michael Wurmser, oprichter van Norge Mining, aan Euractiv.
  • Maar er zou zich zelfs nog meer van het kostbare gesteente kunnen bevinden. Het is momenteel echter nog onmogelijk om tot op dieptes van 4.500 meter te boren, dus werd enkel een evaluatie uitgevoerd tot een diepte van 1.500 meter.
  • Behalve fosfaat werd er ook vanadium en titanium ontdekt in de afzetting. Wurmser vertelde niet om welke hoeveelheden het ging. Titanium wordt, omdat het erg corrosiebestendig is en bestand is tegen grote temperatuurschommelingen, vaak gebruikt om vliegtuigen en raketten te bouwen. Ook vanadium wordt veel in de luchtvaart gebruikt, alsook bij de productie van roestvast staal.

Van fosfaat naar fosfor

En nu : Norge Mining wil, nu vastgesteld is om welke hoeveelheden het gaat, overstappen tot de ontginningsfase.

  • Wurmser vertelde aan Euractiv dat aan alle basisvoorwaarden om een vergunning te krijgen is voldaan. Het bedrijf heeft onder andere al economische haalbaarheidsstudies uitgevoerd. Ook de Noorse overheid zou al haar zegen hebben gegeven.
  • Volgens Wurmser moet nu ook nog de Europese Unie (EU) worden overtuigd van het strategische belang van de vondst. Hoewel Noorwegen geen lid is van de EU, maakt het wel deel uit van een aantal Europese handelsprojecten, waaronder de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA), de Europese Economische Ruimte (EER) en de Schengenruimte.
  • De Europese Commissie beschouwt fosfaatgesteende volgens de Critical Raw Materials Act (CRMA), een wetsvoorstel waarmee de EU de voorziening van belangrijke grondstoffen wil waarborgen, als ‘kritiek’, niet als ‘strategisch’. Projecten om grondstoffen te ontginnen die binnen die laatste categorie vallen, krijgen sneller vergunningen.
  • Volgens Wurmser moet fosfaat ook als strategisch worden bestempeld, omdat de stof Europa in staat zal stellen om autonomer te worden. Bovendien kan de fosfaatverwerking binnen Europa op een milieuvriendelijkere manier worden geproduceerd dan in landen als China en Vietnam, zegt hij. 
  • Er komt immers veel koolstof vrij tijdens het proces, maar omdat de milieustandaarden in Noorwegen hoger zijn, zal bij de verwerking gebruik worden gemaakt van koolstofopvangtechnologieën, zegt Wurmser. “De fosfor uit China, Vietnam en Kazachstan maakt een zonnepaneel niet per se tot een groen product.”

(nd)

Meer