Noorwegen en de stille revolutie tegen Tesla

De Amerikaanse autobouwer Tesla, producent van elektrische wagens, laat in Noorwegen sterke verkoopcijfers optekenen. Tegelijkertijd moet bij klanten vaak worden gehoord dat de service-activiteiten van Tesla die snelle groei niet hebben gevolgd. Dat hebben een aantal betrokkenen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld.

In Noorwegen, waar elektrische en hybride wagens het voorbije jaar meer dan de helft van de verkoop van nieuwe auto’s vertegenwoordigden, blijkt Tesla op het gebied van service-kwaliteit helemaal onderaan de ranglijst te staan. Wanneer naar de volledige Noorse economie wordt gekeken, zouden slechts drie ondernemingen minder goede resultaten dan Tesla scoren.

Onderhoudsteam

Tesla is de voorbije periode al met diverse problemen geconfronteerd. Het bedrijf bleek onder meer lange tijd niet in staat om het vooropgestelde productieniveau te halen. De knelpunten in Noorwegen suggereren volgens sommige waarnemers dat de problemen niet stoppen wanneer de auto’s van Tesla de fabriek verlaten.

De verkoop van Tesla heeft het voorbije jaar in Noorwegen meer dan een verdubbeling gekend. Tijdens de eerste helft van dit jaar werd nog eens een stijging met 70 procent gemeld. Het onderhoudsteam kende daarentegen slechts een uitbreiding met ongeveer 33 procent.

Groeipijnen

Naarmate de elektrische wagens verder aan populariteit winnen, zouden de problemen met onderhoud bij Tesla dan ook nog kunnen oplopen. “Men zou gewag kunnen maken van groeipijnen,” getuigt Christina Bu, secretaris-generaal van de brancheorganisatie Norwegian Electric Vehicle Association. “De elektrische wagen evolueert naar een massamarkt, waar klanten zware service-eisen stellen. Noorwegen is het eerste land waar dit probleem zich daadwerkelijk aandient.”

Elon Musk, topman van Tesla, zegt dat de Noorse klanten terecht hun beklag maken, maar hij wijst met een beschuldigende vinger naar de lokale autoriteiten, die er niet in zouden lukken een legaal kader voor mobiele service-ploegen te creëren.

Tevredenheid

Woordvoerders van de Noorse overheid geven toe dat er met Tesla is gepraat, maar er wordt opgemerkt dat de autobouwer geen formele aanvraag voor de introductie van mobiele servicecentra heeft ingediend. Tesla zegt van plan te zijn dit jaar een nieuwe reparatiewerkplaats in Oslo te openen.

Het bedrijf wijst er ook op dat de tevredenheid over de service stijgt sinds het team technici met 30 procent is uitgebreid. “De Amerikaanse groep heeft al veel bijkomende medewerkers aangeworven,” benadrukt ook Satheesh Varadharajan, hoofd van de Tesla Owners Club Norway.

Laadstations

Noorwegen, dat zijn energie bijna uitsluitend uit waterkrachtcentrales haalt, hoopt dat de autoverkopers tegen het midden van volgend decennium alleen nog elektrische wagens op de markt zullen brengen.

Een belangrijk knelpunt wordt daarbij de uitbouw van een netwerk van laadstations. Het probleem is voor vele kandidaat-kopers een belangrijke reden om van de aanschaf van een elektrische wagen af te zien. Alleen de vrees voor een beperkt bereik haalt nog een hogere score.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.