Nog voor het eerste exemplaar is geleverd, denkt Defensie al na over een opvolger van de F-35

Verschillende Europese landen werken aan de gevechtsvliegtuigen van de nabije toekomst. België bekijkt nu zijn opties om aan te schuiven bij het FCAS-project, het Frans-Duits-Spaanse initiatief.

Waarom is dit belangrijk?

Nu steeds meer luchtmachten overschakelen op de hypermoderne F-35-gevechtsvliegtuigen, denkt de defensie-industrie al na over een opvolger. De Verenigde Staten werken zelf aan de ontwikkeling van een nieuw gevechtsvliegtuig, van de zogenoemde zesde generatie, terwijl in Europa verschillende landen allianties smeden. Hiervoor wordt ook gekeken naar hulp van buitenaf; vanuit Azië.

In het nieuws: Twee machtsblokken werken aan de ontwikkeling van een ultramodern gevechtsvliegtuig. België snuffelt wat rond.

  • Het Franse Dassault werkt momenteel samen met het Spaanse Indra Sistemas en het Europese consortium Airbus aan FCAS, het Future Combat Air System. Dit moet de basis vormen voor een nieuw Europees gevechtsvliegtuig. Dit zou dan zowel bemand als onbemand kunnen rondvliegen.
  • Ook de Britten werken aan een eigen versie, Tempest gedoopt. Dit project wordt geleid door Britse bedrijven en het ministerie van Defensie, maar ook het Italiaanse Leonardo neemt deel. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met de Japanners, die zelf werken aan de ontwikkeling van hun nieuwe Mitsubishi F-X. Het overkoepelend platform, waar de Tempest en en F-X moeten uit voortvloeien, wordt Global Combat Air Programme genoemd.

De essentie: België snuffelt aan de Frans-Duits-Spaanse staart.

  • “Er is een sterke wil vanuit de politiek om mee te doen met het SCAF-programma”, zo verklaarde stafchef Michel Hofman vorige week bij een persbriefing. “Er zijn op politiek niveau contacten met Frankrijk, Spanje en Duitsland om deel te nemen. De minister (van Defensie, Ludivine Dedonder (PS)) heeft de beste informatie, want zij houdt het contact.
  • Dat België al langer kijkt om deel te nemen aan één van beide projecten, is al langer bekend. In december gaf het ministerie mee dat een adviesraad op poten werd gezet, om te bekijken in welk project de Belgische industrie het best kan stappen. De raad zou zijn eerste adviezen moeten klaarhebben in de eerste helft van 2023, maar de groep experten is nog niet samengesteld. Dat meldt La Libre.
  • Voor Hofman geniet geen van beide projecten de voorkeur. “Gelijk welk programma, het is noodzakelijk dat het kan samenwerken met het gevechtsvliegtuig van de vijfde generatie (de F-35, red.). Compatibiliteit is key in elk project”, zo tekent La Libre op.

Streepje voor: Hoewel beide projecten nog in de startblokken staan, begint de Tempest met een kleine voorsprong.

  • BAE Systems, het Britse bedrijf dat de lead heeft in het project, werkte eerder al mee aan de ontwikkeling van de F-35. Dit vliegtuig is nu wereldwijd in gebruik: onder meer de Belgische, Nederlandse, Deense, Duitse en Canadese luchtmachten kochten al F-35’s aan om de komende jaren de vloot te vervangen.
  • Dat maakt wel dat de Tempest in theorie beter geschikt is om zij aan zij te opereren met de F-35. “Dat zeggen ze op papier… Ik wil het nog wel zien”, zo zei Hofman. Daarnaast wil hij ook dat België, gelijk welk systeem nu zal worden geïmplementeerd in Defensie, de Belgische industrie ook betrokken zal zijn.
  • “Als de SCAF de Belgische industrie toelaat om deel uit te maken van de ontwikkeling van het programma, en de deuren opent voor andere programma’s, wie ben ik om dat in twijfel te trekken? Maar operationeel gezien is het voor mij belangrijker om te zorgen dat het 6e generatie-gevechtsvliegtuig zij aan zij kan opereren met de 5e generatie”, zo zegt Michel Hofman.
  • Die zogeheten interoperabiliteit zal wel nog even op zich moeten laten wachten: beide programma’s worden pas tegen 2035-2040 verwacht. Terwijl wordt pas later dit jaar de eerste F-35 geleverd aan de Belgische luchtmacht.

(as)

Meer