Nog nooit eerder reden er in de Verenigde Staten zo’n oude wagens rond

Nog nooit eerder reden er in de Verenigde Staten oudere personenauto’s en bestelwagens rond dan vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van adviseur IHS Markit, waarbij een gemiddelde leeftijd van 12,1 jaar werd geregistreerd. Dat was twee maanden meer dan het jaar voordien. Voor de eerste keer werd de bovengrens van twaalf jaar doorbroken. Een decennium geleden was de gemiddelde auto op de Amerikaanse wegen nog minder dan elf jaar oud.

De onderzoekers merken wel op dat de opgetekende veroudering vorig jaar wellicht van korte duur zal zijn. Door de economische heropleving na de coronapandemie kan immers zowel bij de verkoop van nieuwe als gebruikte wagens opnieuw een stijging worden opgemerkt.

Sloop

De onderzoekers stelden vast dat Amerikaanse chauffeurs vorig jaar minder kilometers hebben afgelegd. Bovendien werden ook meer wagens gesloopt. In die fenomenen kan men volgens IHS Markit duidelijk de invloed van de coronacrisis herkennen.

‘De pandemie heeft geleid tot een drastische vermindering van de verkoop van nieuwe auto’s’, aldus de onderzoekers. ‘De Amerikaanse autobestuurders legden vorig jaar ook 13 procent minder kilometers af dan het jaar voordien. Tevens werden meer dan 15 miljoen voertuigen gesloopt. Dat is ongeveer 5,6 procent van de totale Amerikaanse autovloot. Dat is het hoogste niveau in twintig jaar.’

‘Normaal gesproken zou zo’n hoog slooppercentage ervoor zorgen dat de gemiddelde leeftijd van het voertuig daalt, omdat oudere auto’s uit het verkeer worden genomen’, aldus de onderzoekers. ‘Maar vorig jaar gebeurde het tegenovergestelde. Er werden minder nieuwe auto’s verkocht om afgeschreven voertuigen te vervangen. Omdat er minder kilometers werden afgelegd, besloten andere chauffeurs hun auto’s langer in gebruik te houden.’

‘Vorig jaar werd er radicaal afgeweken van de traditionele levenscyclus van de Amerikaanse auto’, merkt IHS Markit op. ‘Daarbij moet ook worden opgemerkt dat 20,5 procent van alle claims op het gebied van autoverzekeringen aan een totaalverlies waren gelinkt. Het jaar voordien werd daarbij nog gewag gemaakt van 19,2 procent.’

‘Bij de start van het voorbije decennium leverde amper 15 procent van alle claims een totaalverlies op. Deze trend moet gedeeltelijk worden toegeschreven aan de lagere verkeerscongestie tijdens de pandemie. Daardoor werden immers hogere snelheden mogelijk, met zwaardere  crashes tot gevolg.’

Crashes

De onderzoekers benadrukten anderzijds ook dat een aanhoudend tekort aan halfgeleiders, die de productie van voertuigen afremde, resulteerde in kleinere voorraden bij de dealers. Dat leidde tot hogere verkoopprijzen, wat op zijn beurt ook gebruikte voertuigen duurder maakte.

‘Deze factoren kunnen ervoor zorgen dat de gemiddelde leeftijd van de Amerikaanse wagens dit jaar weer daalt, aangezien meer eigenaren hun oudere gebruikte voertuigen zullen verkopen of inruilen’, meent IHS Markit.

In januari van dit jaar reden er 279 miljoen voertuigen op de Amerikaanse wegen. Een jaar eerder was er nog sprake van 281 miljoen voertuigen. Dit is de eerste daling in acht jaar. ‘Dit kan een probleem worden voor zowel carrosseriebedrijven als monteurs’, zeggen de onderzoekers nog. ‘Zij moeten immers rekening houden met een dalend aantal potentiële klanten.’

(tb)

Meer