Net wanneer het aantal treinvertragingen is toegenomen, heeft de NMBS de compensatieregeling gewijzigd.
NMBS verstrengt regels om compensatie treinvertraging te krijgen

Waarom is dit belangrijk?
Wanneer je trein vertraging heeft, of is afgeschaft, kom je in aanmerking voor een compensatie, althans als je aan een aantal voorwaarden voldoet.In het nieuws: Het is moeilijker om een compensatie te krijgen wanneer je trein vertraging heeft, of is afgeschaft. Dat leert een onderzoek van HLN.be.
- Tot voor kort had je recht op een gedeeltelijke terugbetaling voor trajecten die minstens 15 minuten vertraging hebben.
- Volgens de nieuwe regeling moet de NMBS nu pas een vergoeding betalen wanneer er sprake is van een vertraging met minstens 30 minuten.
- Opgelet: Het moet gaan om minstens tien trajecten met 30 minuten vertraging op 6 maanden tijd.
- De vergoeding bedraagt 50 procent van de kostprijs van het traject. Je ontvangt een compensatie per vertraging. Je moet die zelf berekenen.
- Je krijgt het bedrag uitgekeerd via een elektronische portefeuille. Daar kan je digitaal wel geen losse tickets mee kopen.
- De compensatie geldt enkel nog voor wie een treinabonnement heeft.
- De spoorwegenmaatschappij werkt met een andere compensatieregeling zodra een trein meer dan 60 minuten vertraging heeft.
- In dat geval wordt het volledige ticket terugbetaald.
- Die compensatieregeling geldt ook voor wie een los ticket koopt.
- Je kan kiezen of het bedrag cash wordt uitbetaald of via je elektronische portefeuille.
- Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, bevestigt tegenover HLN.be dat de voorwaarden voor een compensatie sinds midden oktober zijn aangepast.
- “Maar het gaat hier om een klein gedeelte van de aanvragen. 94 procent van de compensatievragen gaan over vertragingen van minstens 60 minuten”, klinkt het.
- Het overheidsbedrijf heeft de regeling ook aangepast om de Europese regelgeving te volgen. “Die zegt dat je pas recht hebt op een schadevergoeding vanaf 60 minuten vertraging. En daar compenseren we voor de volle 100 procent en niet 25 procent, zoals Europees gevraagd wordt”, verduidelijkt de woordvoerder.
- Via deze site kan je een compensatie aanvragen.
Slechte timing
Zoom out: De nieuwe compensatieregeling komt er net wanneer het aantal treinvertragingen fors is toegenomen.
- Ombudsrail, de ombudsdienst voor het spoor, zag het aantal klachten over vertraagde en afgeschafte treinen dit jaar al stijgen met 34 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (januari-oktober).
- De toename van het aantal klachten is geen verrassing. Het stiptheidscijfer bij de NMBS daalde in oktober tot 85,5 procent, en het aantal afgeschafte treinen liep dit jaar al op tot een record van meer dan 37.000.
- Volgens de vervoersmaatschappij zijn de problemen onder meer het gevolg de levering van nieuwe treinstellen die vertraging opliep en het overvolle spoornet.
- Crols benadrukt dat het nu de prioriteit van NMBS is om de stiptheidscijfers snel te verbeteren. “Dat wordt samen met spoorwegbeheerder Infrabel constant opgevolgd, met bijvoorbeeld maatregelen op het vlak van het real-time beheer van het verkeer, snellere oplossing van materiaalproblemen, planning en vele andere maatregelen. We wéten dat het beter moet.” (ddw)