Nissan waarschuwt voor hoge kosten autoproductie in VK

Nissan waarschuwt voor hoge kosten autoproductie in VK
Olga MALTSEVA / AFP via GettyImages

Key takeaways

  • Nissan noemt de hoge elektriciteitskosten in de fabriek in Sunderland een grote uitdaging.
  • Het bedrijf heeft problemen met concurrerende arbeidskosten en een beperkt leveranciersbestand in het VK.
  • Overheidssteun is nodig om de overgang naar elektrische voertuigen te vergemakkelijken en de verkoop en productie in het land aan te moedigen.

Het Verenigd Koninkrijk staat voor uitdagingen om een concurrerende locatie voor autofabricage te blijven, volgens een hoge leidinggevende van Nissan. Alan Johnson, senior vice president voor productie van Nissan, benadrukte tijdens een hoorzitting van het parlement verschillende factoren die hieraan bijdragen. Hij wijst op de hoge elektriciteitskosten in de fabriek in Sunderland, die hoger zijn dan die van alle andere Nissan-fabrieken wereldwijd. Johnson benadrukt dat het VK worstelt met concurrerende arbeidskosten, opleidingskosten en een beperkt leveranciersbestand. Hij dringt er bij de regering op aan om meer steun te geven aan de autosector, vooral om de overgang naar elektrische voertuigen te vergemakkelijken.

  • Ondanks de aankondiging dat er vorig jaar wereldwijd banen geschrapt zouden worden, stelde Nissan zijn werknemers in de fabriek in Sunderland gerust. De sluiting van een late dienst werd gerealiseerd zonder banenverlies, omdat de getroffen werknemers werden overgeplaatst naar andere productielijnen.

Nood aan stimuleringsmaatregelen

Johnson verwelkomde de recente versoepeling van de regelgeving voor Zero Emissie Voertuigen (ZEV’s), maar benadrukte de noodzaak van verdere stimuleringsmaatregelen om de verkoop en productie van elektrische voertuigen in het Verenigd Koninkrijk aan te moedigen. Hoewel hij erkende dat de tarieven van Donald Trump een kleine impact hadden op de fabriek in Sunderland, bevestigde hij dat het bedrijf als geheel aanzienlijke gevolgen ondervond. De tarieven die zijn opgelegd op de Britse import naar de VS omvatten een algemeen tarief van 10 procent en hogere tarieven van 25 procent voor specifieke goederen zoals auto’s, staal en aluminium.

  • Hoewel hij erkende dat de tarieven van Donald Trump een kleine invloed hadden op de fabriek in Sunderland, bevestigde hij dat het bedrijf als geheel aanzienlijke gevolgen ondervond.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00