Nissan maakt langetermijnvisie bekend, en die is uiteraard elektrisch

Net zoals elke autofabrikant vandaag, kijkt Nissan naar elektrische wagens voor de toekomst. Het langetermijnsplan van de Japanse autofabrikant werd door CEO Makoto Uchida toegelicht op de YouTube-pagina van het bedrijf.

Het bedrijf werkt met een gedetailleerd stappenplan, Nissan Ambition 2030 gedoopt, met als einddoel de volledige klimaatneutraliteit in 2050.

2026-2028

Nissan wil dat tegen 2026 50 procent van de productie bestaat uit elektrische wagens. Hiervoor trekt het bedrijf maar liefst 17,6 miljard dollar uit. Dit zou zich vertalen in twintig nieuwe automodellen. In verkoop mikt Nissan nog hoger: de ambitie is dat 75 procent van alle verkoop moet bestaan uit elektrische modellen, waarbij Europa de primus moet zijn van de klas. In Japan ligt de ambitie op 50 procent, in China op 40.

Niet veel later, in 2028, wil Nissan als eerste autofabrikant met kobaltvrije solid-statebatterijen op de markt komen. Solid-state’s worden gezien als de heilige graal voor batterijen: Ze hebben een hogere energiedichtheid, zijn bestand tegen hogere temperaturen en zouden langer meegaan dan de nu gebruikte lithium ion-batterijen. Mede door de ontwikkeling van nieuwe autotechnologie, in combinatie met de doorgroei van bestaande tech, moeten Nissanwagens tegen 2028 ook veel goedkoper zijn dan nu. Naar schatting zouden enkel de batterijen al 65 procent goedkoper zijn, wat het bedrijf kan doorrekenen aan de klant.

2030-2050

Tegen 2030 wil Nissan in totaal 23 nieuwe modellen op de markt brengen, waarvan vijftien volledig elektrisch. Hoogstwaarschijnlijk zal de rest met een hybrideaandrijving werken. Ook schroeft het bedrijf haar accuproductie op, richting 130 GWh aan batterijen. Daarnaast moet 2030 het jaar worden waarin 40 procent van de verkoop van Nissanwagens in de VS elektrische modellen moeten zijn.

Het einddoel is 2050: tegen dan moet heel het bedrijf Nissan klimaatneutraal te werk gaan. Dit gaat niet enkel over de auto’s van Nissan, maar ook die van luxebroertje Infiniti.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.