Nissan Motor Co. kondigt aan dat het een nieuw magazijn wil in het Verenigd Koninkrijk. Het Japanse bedrijf wil in de hub elektrische voertuigen gaan maken. Dat is goed nieuws voor het VK. Want het was lang onzeker of Nissan ook na de Brexit daar zou blijven.
Nissan zal zo’n 423 miljoen pond investeren in de nieuwe relatie met Envision. Natuurlijk gaat dit allemaal door in hun vertrouwde fabriek in Sunderland, in het noorden van Engeland. Envision AESC zal zo’n 450 miljoen pond investeren en zich ontfermen over de batterijproductie.
De Britse premier Boris Johnson toont zich tevreden. “Dit is een groot teken van vertrouwen in het Verenigd Koninkrijk en in het vakmanschap van onze werknemers in het Noord-Oosten”, zei Johnson. “Dit is een cruciaal moment in de revolutie van elektrische voertuigen. Hiermee stellen we de toekomst voor de komende decennia veilig.”
Oude partners, nieuwe samenwerking
Het doel van Envision is om een batterij te creëren met een capaciteit van negen gigawattuur per jaar. Dat is een enorme stijging, want de huidige batterijen van Envision doen het momenteel met 1,7 gigawattuur.
De nieuwe fabriek in Sunderland zal volgens de CEO van Envision Group, Lei Zhang, ten vroegste in 2024 klaar zijn. Daarnaast komt er volgens Zhang ook nog een batterijfabriek in Noord-Frankrijk, in samenwerking met Renault.
“Het feit dat Renault en Nissan voor dezelfde batterijleverancier kozen, is een belangrijk teken dat de alliantie goed werkt”, aldus Renault-CEO Luca de Meo.
De twee autofabrikanten hebben een hobbelig verleden. Eerdere misstappen in hun decennialang partnerschap zorgden voor een moeilijke samenwerking. Daardoor liepen zij en hun consumenten enkele kostenbesparende voordelen mis. Nu zouden Nissan en Renault het wel eens zijn over de aanpak.
Overwinning voor Johnson
Nissans investering is ook een zegen voor Johnsons regering. Na het referendum dat uiteindelijk tot de Brexit zou leiden, kelderden investeringen in autoproductie. Stellantis overwoog even om haar fabriek in Ellesmore Port te sluiten, maar Honda deed het ook daadwerkelijk. De Honda-fabriek in Swindon had ongeveer 3.500 werknemers in dienst. Johnson doet er sinds Brexit dus alles aan om de auto-industrie te ondersteunen.
(tb)