De Frans-Japanse auto-alliantie Renault-Nissan staat onder zware spanning. De Japanners maken gedetailleerde plannen voor een boedelscheiding.
Nissans topmanagement bereidt in het geheim de scheiding van de afdelingen productie en engineering voor, onthult Financial Times. Ook de samenstelling van de raad van bestuur zou herbekeken worden. Renault-voorzitter Jean-Michel Senard is momenteel ook de vice-voorzitter van Nissan.
De Renault-Nissan Alliance zag in 1999 het levenslicht, toen Renault een belang in Nissan kocht. In 2017 kwam het Japanse Mitsubishi erbij. Maar al enkele jaren staat de Frans-Japanse samenwerking onder druk.
De spanningen spelen mee in de affaire rond ex-Renault-topman en voormalig Nissan-voorzitter Carlos Ghosn, die door Japan ervan beschuldigd wordt Nissans kas voor eigen voordeel misbruikt te hebben en recent spectaculair het land uit vluchtte. Ghosn was de architect van de alliantie.
Een scheiding is nog geen uitgemaakte zaak. De Fransen zouden er alles aan doen om de brokken te lijmen. Een splitsing van Renault-Nissan zou ook tegen de sectortrend ingaan, want autobouwers wereldwijd zoeken naar samenwerkingen om via schaalvergroting de kosten te drukken. Zo fuseert de groep boven Peugeot en Opel met Fiat-Chrysler.