De Amerikaanse autobouwer Nikola, constructeur van elektrische vrachtwagens, wil in Europa een netwerk laadstations uitbouwen. Dat heeft Trevor Milton, oprichter en voorzitter van Nikola, gezegd. Hij maakt gewag van vijftig laadstations, verdeeld over het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Daar zouden de trucks van Nikola, die op waterstof rijden, kunnen worden bevoorraad.
Nikola werd zes jaar geleden opgericht. Vorige maand kreeg het bedrijf een notering op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. De beurswaarde van de onderneming is inmiddels al boven de grens van 30 miljard dollar gestegen.
Daardoor heeft Nikola al een grotere waarde dan vele gevestigde autobouwers. Nochtans heeft de onderneming tot nu toe nog geen inkomsten gegenereerd. Het bedrijf heeft ook nog geen enkele auto op de markt gebracht.
Prijsverschil
Milton wijst erop dat Europa voor zijn vloot vrachtwagens meer geschikt is dan de Verenigde Staten. ‘Dat heeft te maken met de hoge prijs die in Europa voor diesel moet worden betaald,’ voert hij aan. ‘Bovendien zijn er ook nog allerhande tolheffingen en belastingen. Daardoor levert het gebruik van duurzame brandstoffen in Europa een veel bredere marge op dan in de Verenigde Staten.’
Het bedrijf zou vanaf begin volgend jaar zijn vrachtwagens in een fabriek in de Duitse stad Ulm beginnen te bouwen. Daarvoor is een samenwerking opgestart met de Italiaanse autofabrikant Iveco. Milton benadrukt dat de eerste Europese laadstations over twee jaar operationeel zouden moeten worden. Tegen het einde van dit decennium zou het netwerk het grootste deel van Europa moeten bestrijken.
Wegeninfrastructuur
Een gebrek aan oplaadinfrastructuur is vaak een cruciaal obstakel geweest voor fabrikanten die tot nu toe geprobeerd hebben voertuigen op waterstof te bouwen en te verkopen. Nikola wijst er daarbij op dat het bereik van zijn wagens twee keer groter zal zijn dan de reikwijdte van trucks met een traditionele elektrische aandrijving.
Milton benadrukt nog dat het bedrijf plannen heeft om zijn pickup Badger in delen van Europa op de markt te brengen. ‘In een aantal Europese regio’s zou het geen zin hebben om de vrachtwagen te verkopen,’ betoogt hij.
‘De wegen zijn er te smal en het zou er vrijwel onmogelijk zijn om het voertuig te parkeren. Op een aantal andere Europese markten zou dat daarentegen wel mogelijk zijn.’