Nike scoort goud met Olympische Spelen

Nike, ’s werelds grootste sportkledingfabrikant, heeft een aanzienlijke boost in websitebezoeken en verkoop gezien dankzij de Olympische Zomerspelen. Volgens gegevens van onderzoeksbureau Similarweb zag de direct-to-consumer site van Nike een piek van 2 miljoen bezoekers op 31 juli, na de zevende Olympische gouden medaillewinst van de Amerikaanse turnster Simone Biles.

De stijging van het websiteverkeer heeft zich vertaald in meer verkoop voor Nike, met 86.900 bezoeken die tot aankopen hebben geleid. Adidas daarentegen zag een totaal van 532.500 bezoeken aan zijn site, maar slechts 3.600 werden waarschijnlijk omgezet in productaankopen.

Nike’s investering betaalt zich uit

Nike had zwaar geïnvesteerd in deze Olympische Spelen en besteedde bijna 1 miljard dollar aan consumentgerichte activiteiten in het fiscale jaar 2025. Dit omvatte productlanceringen en het verdiepen van zijn sportmarketingportfolio door middel van campagnes tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Het bedrijf hoopt de verkoop te stimuleren en de concurrentie aan te gaan met opkomende rivalen.

De investering lijkt vruchten af te werpen, met de lancering door Nike van een reeks producten variërend van Jordan 4 Retro SE schoenen tot een Olympic Electric Pack bestaande uit 55 schoenen. Deze nieuwe ontwerpen hebben consumenten geïntrigeerd, met de Jordan 4 Retro SE Paris Olympics Wet Cement als het best verkochte Olympische product op doorverkoopplatform StockX.

Rivaliserende merken strijden

Nike en Puma zagen een stijging in bezoekersaantallen op hun websites, terwijl On Holding, Adidas en Hoka allemaal een daling in website bezoeken vaststelden vergeleken met de week voordat de Olympische Spelen begonnen.

“We denken nog steeds dat Nike over het algemeen een moeilijk merk is,” zegt Drew Haines, merchandising director bij StockX. “Maar de Olympische Spelen stimuleren zeker de interesse in deze dingen… Nike is degene die daar echt aan het winnen is.”

Ondanks het succes van Nike heeft het bedrijf moeite om andere sportkledingmerken bij te blijven. De prestaties van Nike waren dit jaar wisselend, met het bedrijf dat worstelde met innovatieve ontwerpen en een aantal misstappen in de strategie. De sterke prestatie tijdens de Olympische Spelen suggereert echter dat het merk in staat zou kunnen zijn om dingen te veranderen.

Nu de Olympische Spelen nog bezig zijn, valt nog te bezien of Nike het momentum kan vasthouden en de interesse in haar producten kan blijven aanwakkeren. Eén ding is echter zeker: de zomerspelen hebben Nike een broodnodige boost gegeven.

Key takeways

• Het websiteverkeer van Nike steeg op 31 juli met 2 miljoen bezoekers na de Olympische gouden medaillewinst van Simone Biles.
• Het merk zag de verkoop stijgen met 86.900 bezoeken die resulteerden in aankopen.
• Concurrerende merken zoals Adidas hadden moeite om het aantal websitebezoeken bij te houden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.