Nike ontwikkelt een eigen boerkini

Nike heeft zijn nieuwe collectie met badkleding onthuld, die een volledig wetsuit en een boerkini bevat.

Deze collectie zal wereldwijd beschikbaar zijn en het lijkt erop dat Nike een nieuw motto heeft: er voor iedereen zijn. Daarom zou de boerkini vanaf 1 februari wereldwijd beschikbaar moeten zijn, stelt CNN.

‘Het ontwerp van de Nike Victory Swim-collectie voldoet aan verschillende behoeften, van bescheidenheid tot zonnebrandcrème. Het wijst op onze inzet voor een inclusief ontwerp, dat aan meer vrouwen de kans geeft om sport te beoefenen”, zei Nike.

Opnieuw controverse?

Deze aankondiging van Nike sluit aan bij de beslissing van Decathlon om een hardloop-hijab op de markt te brengen. Dat leidde in Frankrijk tot grote verontwaardiging en hevige reacties in de publieke opinie. Na een intense dag van controverse heeft Decathlon uiteindelijk de verkoop van zijn sport-hijab afgezegd.

Een gelijkaardig schandaal in Frankrijk is nog niet uitgebroken, maar Nike moet in ieder geval niet dezelfde kritiek of publieke hetze te verwachten. Het is ongetwijfeld omwille van het Franse karakter van Decathlon dat er zoveel controverse ontstond.

Deze boerkini betekent overigens geen primeur voor Nike, dat zijn eerste ‘sport-hijab’ al in december 2017 op de markt bracht.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.