Nike-CEO zwaait af en laat, ondanks heisa, sterke wereldspeler na

Nike neemt binnenkort afscheid van topman Mark Parker. De Amerikaan leidde het sportmerk naar robuuste omzetgroei en een stijgende aandeelkoers, ondanks de controverses waarmee het bedrijf te maken kreeg.

Nog tot 13 januari loopt de 64-jarige Mark Parker rond bij Nike als CEO, maar helemaal afscheid nemen doet hij niet. Hij breidt nog een vervolg aan zijn Nike-carrière, die in 1979 startte, als uitvoerend voorzitter. Opmerkelijk: het sportmerk bestaat al sinds 1962 en is nu nog maar aan zijn vierde topman toe.

Die nieuwe CEO heeft Nike overigens al gevonden binnen de raad van bestuur. John Donahoe, momenteel nog topman van cloudbedrijf Service Now, neemt in januari over. Hij blijft daarnaast ook nog voorzitter van de raad van bestuur van betalingsverwerker PayPal.

Brandjes blussen

Het 13-jarig bewind van Parker verliep niet altijd even rimpelloos. Net na de zomer kwam de Nike-CEO nog in opspraak rond een dopingschandaal. Volgens het Amerikaanse anti-dopingagentschap stond zijn naam in e-mails van Albert Salazar. Dat is een trainer die – gesponsord door Nike – een prestatieversterkend middel ontwikkelt dat niet traceerbaar is.

In 2018 kreeg Nike dan weer te maken met een klacht van twee voormalige vrouwelijke werknemers. Ze omschreven Nike als ‘een toxische werkplek waarbij seksuele intimidatie en genderdiscriminatie schering en inslag zijn’. Mannen zouden er sneller promotie maken en vrouwen werden structureel onderbetaald, stelden ze.

‘Als het om Hongkong gaat, vergeet Nike zijn sociaal geweten.’

Mike Pence, vicepresident VS, over hoe Nike zaken doet in China

En dan is er nog China. Amerikaanse vicepresident Mike Pence trok onlangs fel van leer tegen Nike, omdat het stevig zaken doet met China. ‘Nike zet zichzelf in de markt als kampioen van de sociale rechtvaardigheid, maar als het om Hongkong gaat, vergeet het zijn sociaal geweten’, poneerde Pence.

China als groeimotor

De vicepresident haalt daarmee een belangrijk punt aan. China geldt al langer als een groeiregio voor Nike, dat er in het eerste kwartaal 17 procent van zijn omzet draaide. In het derde kwartaal steeg de totale omzet van Nike overigens tot boven 10,3 miljard dollar.

Het is mee de verdienste van Mark Parker, die er een geschikt momentum in zag om plaats te ruimen. ‘Een sterke positie is het beste moment om te veranderen. En ons merk en bedrijf zijn nog nooit zo sterk geweest als nu’, stelt Parker.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.