De sportkledijproducent Nike kondigt aan dat hij zijn hoger kader door elkaar schudt en zet ook enkele personeelsleden op straat. Het bedrijf geeft geen verdere details, maar denkt wel tot 250 miljoen dollar (216 miljoen euro) te kunnen besparen met de maatregelen.
Nike merkt, zoals alle andere retailers, dat de coronacrisis mensen meer heeft aangezet tot online kopen en probeert zich aan te passen aan die ‘nieuwe’ realiteit door zich meer te concentreren op online verkoop en wil zijn magazijnen daar dan ook op inrichten.
Hoewel het sportmerk benadrukt dat het niet in de eerste plaats de bedoeling is om te besparen, geeft het wel aan hoeveel de maatregelen zullen opbrengen. Nike verwacht dat de herstructurering het bedrijf 200 tot 250 miljoen dollar zal opleveren.
‘Leiderschap versterken’
‘De veranderingen die we vandaag aankondigen, moeten Nike meer kansen geven om sneller te groeien en ons leiderschap versterken’, zegt CEO John Donahoe in een mededeling. ‘Dit is het perfecte moment om verder te bouwen op Nike’s sterktes en nieuwe talenten kansen te geven.’
De maatregelen volgen op bar slechte resultaten eind juni. Voor het voorbije kwartaal moest de kledijfabrikant een omzetverlies van maar liefst 38 procent opbiechten tegenover een jaar geleden.
De coronacrisis mag dan wel een hernieuwde interesse in sport hebben opgewekt bij de wereldbevolking in lockdown, dat kon niet verhelpen dat ook Nike zijn winkels voor lange tijd moest sluiten. Dat werd niet helemaal goed gemaakt door de onlineverkoop, al ging die wel met 75 procent vooruit. En daar wil het bedrijf nu dus nog meer de vruchten van plukken.
Volgens zijn laatste cijfers heeft Nike 76.700 werknemers in 1.152 winkels en een hoop magazijnen wereldwijd.