Nieuwe VW-baas Oliver Blume is nog niet in functie, maar moet zich al verontschuldigen

Nieuwe VW-baas Oliver Blume is nog niet in functie, maar moet zich al verontschuldigen
Oliver Blume, CEO van het VW-concern. (Foto: Andreas Gebert/Bloomberg via Getty Images)

Per 1 september wordt Oliver Blume de nieuwe sterke man bij Volkswagen. Naast CEO is hij ook bevorderd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van de VW-groep. Blume zal in de toekomst beide functies tegelijk bekleden.

Blume is 54 jaar oud en sinds 1994 actief in het VW-concern en werkte er voor de merken Audi, Seat, Volkswagen en Porsche. Van 2013 tot nu was hij CEO van Porsche en stuurde hij de sportwagenfabrikant al vroeg in de richting van elektromobiliteit.

Exit Herbert Diess

Hij wordt beschouwd als een teamspeler en staat vooral voor de taak de interne werksfeer te verbeteren, die naar men zegt de laatste tijd onder Herbert Diess geleden heeft.

Diess (63) stond sinds april 2018 aan het hoofd van de Duitse groep, maar moest vrijdagavond zijn ontslag bekendmaken. Hij had als CEO nog een contract tot 2025, maar het lijkt erop dat hij naar de uitgang gedwongen wordt. De VW-baas had een gespannen relatie met de vakbonden en de ondernemingsraad. Eind vorig jaar was er al speculatie over een mogelijk ontslag.

Heisa rond e-fuels

Blume is nog niet eens in functie, maar moet zich nu al verontschuldigen. Op de fabrieksvergadering van 29 juni pochte hij tegen de werknemers “dat wij [Porsche] een zeer grote rol hebben gespeeld om e-brandstoffen in het regeerakkoord te krijgen. [Minister van Financiën] Christian Lindner heeft me de laatste dagen bijna elk uur op de hoogte gehouden“, Wat de indruk wekte dat Lindner banden zou hebben met Porsche.

Een wat vreemde zin, die zowel Blume als Lindner in een slecht daglicht stelde. Blume kwam dan ook al snel met excuses. ” Ik koos de verkeerde woorden tijdens een interne vergadering. Dat gaf een verkeerde indruk en het spijt me.”

Tijdens de onderhandelingen besliste de Duitse verkeerslichtcoalitie tot een verbod op nieuwe registraties voor verbrandingsmotoren vanaf 2035. De enige uitzondering geldt voor auto’s die alleen door e-brandstoffen aangedreven kunnen worden. 

De e-fuels zijn een alternatieve brandstofklasse die wordt vervaardigd met behulp van elektriciteit uit koolstofarme bronnen. De energie wordt dan opgeslagen in de chemische bindingen van vloeibare of gasvormige brandstoffen. De belangrijkste zijn butanol, biodiesel en waterstof, maar ook andere alcoholen en koolstofgassen zoals methaan en butaan.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.