De Volkswagen ID3 is op de markt en dat wil zeggen dat de elektrische auto nu ook in een betaalbaar, herkenbare editie te krijgen is. Bij Tesla zitten ze niet stil en azen ze op concurrentie voor de Duitsers.
In het nieuws: Tesla komt met een kleinere hatchback. Die zal gebouwd worden in Berlijn en spitst zich vooral toe op de Europese markt.
Nou en? Ze zitten bij Tesla sowieso niet stil: met een Cybertruck en een Semi en een Roadster heeft Musk de handen vol. Alleen zijn dat auto’s die mikken op de autofanaat of de Amerikaanse lange afstand. In Europa zijn de afstanden veel korter en is de nood voor stadswagens groter.
Intussen: zijn de grote Europese autobouwers ook op de elektrische kar gesprongen. Het beste voorbeeld is de Nissan Leaf, immens populair bij ons. En nu is er een nieuwe speler: de Volkswagen ID3.
Prijsverschil: Nu kan u een grote vergelijking opstellen tussen pakweg een Tesla en een Volkswagen, maar feit blijft dat de Volkswagen een stuk goedkoper is. Tesla mag dan de snufjes hebben, maar als het gaat over de grote elektrische revolutie, heeft Volkswagen een voetje voor. Zij hebben de naamsbekendheid en nu dus ook het prijsverschil.
Tesla schakelt lager: Als Tesla dus werelddominantie wil verzekeren op het vlak van EV, dan moeten ze ironisch genoeg een versnelling lager schakelen. De vernieuwende reputatie die het bedrijf van Musk heeft, meenemen en dat een prijsklasse lager zetten. Voor een ID3 betaalt u zowat 30.000 euro. Een Tesla kost u bijna twee keer zoveel. Tel uit je winst.
Hatchback: De nieuwe hatchback van Tesla moet dus een antwoord bieden op de goedkopere Europese EV. Dat is waarschijnlijk geen slecht idee, want op de Amerikaanse beurzen merken we ook de opkomst van heel wat goedkope Chinese elektrische wagens.