Saoedi-Arabië overweegt in zijn hoofdstad Riyad een nieuwe luchthaven te bouwen. Het nieuwe complex zou onder meer de basis moeten worden voor de nieuwe luchtvaartmaatschappij die het Public Investment Fund (PIF), het staatsinvesteringsfonds van het Saoedische koninkrijk, wil lanceren om de verhoopte sterke toename van het toerisme te kunnen opmaken.
Het fonds, dat over een portefeuille van 430 miljard dollar beschikt, maakte eerder dit jaar al bekend om in de luchtvaart te willen investeren. Daarmee wil het PIF inspelen op de plannen van de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman, die het toerisme wil gebruiken als één van de pijlers om de economie van zijn land te diversifiëren en minder afhankelijk te maken van de inkomsten uit de winning van olie en gas.
Toeristen en zakenreizigers
“De nieuwe luchtvaartmaatschappij zou toeristen en zakenreizigers bedienen”, merken analisten op. “De bestaande nationale luchtvaartmaatschappij Saudia zou zich daarentegen vanuit haar basis in Jeddah vooral op het religieus toerisme moeten toespitsen.”
Het Public Investment Fund zou tevens de mogelijke bouw van een nieuwe internationale luchthaven in Riyad overwegen. Over de omvang of een planning van de werken zijn nog geen details bekend.
Het project, dat zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt, zou Saoedi-Arabië moeten helpen om tegen eind dit decennium 100 miljoen toeristen per jaar te aan te trekken. Over een periode van tien jaar zou het Saoedische toerisme daarmee een verzesvoudiging kennen. King Khalid International Airport in Riyad vervoerde vóór de pandemie jaarlijks meer dan 28,5 miljoen passagiers.
Het staatsbedrijf Saudia is de grootste luchtvaartmaatschappij van het land. De maatschappij beschikt over een vloot van 144 vliegtuigen. Tijdens de hadj, de jaarlijkse grote bedevaart naar de heilige stad Mekka, zet Saudia toestellen in die met speciale gebedsruimtes voor de pelgrims zijn uitgerust. De maatschappij vliegt die bedevaarders naar King Abdulaziz International Airport in Jeddah.
Neom
Saudia is ook eigenaar van de lagekostenmaatschappij Flyadeal. Daarnaast is er ook nog Flynas, eigendom van de Kingdom Holding van prins Alwaleed Bin Talal Al Saud. King Khalid International Airport in Riyad vervoerde vóór de pandemie jaarlijks meer dan 28,5 miljoen passagiers.
Het economische transformatieplan van de kroonprins Mohammed Bin Salman heeft de islamitische bedevaart aangestipt als een belangrijke toekomstige bron van inkomsten om de economie van het land een bredere basis, naast de ontginning van olie en gas, te bezorgen.
Het religieus toerisme voorziet ook buiten de traditionele hadj het hele jaar door bedevaarten naar Mekka. Die activiteit bracht drie jaar geleden in totaal meer dan 20 miljard dollar op. In de toeristische plannen van Salman worden ook de innovatieve stad Neom, die aan de noordkust van de Rode Zee wordt opgetrokken.
Met de bouw van Neom zou volgens ramingen een bedrag van ruim 500 miljard dollar zijn gemoeid.
(evb)