Wat als de oplossing voor het tekort aan grondstoffen voor EV-batterijen zou zijn om gewoon accu’s zonder deze materialen te ontwerpen? Het Amerikaanse bedrijf Alsym Energy is erin geslaagd een batterij te bouwen zonder lithium, kobalt of nikkel. De kers op de taart? Ze is niet eens ontvlambaar.
Het bedrijf, dat in 2015 werd opgericht, heeft er zeven jaar over gedaan om nieuwe technologie voor elektrische wagen-batterijen te ontwikkelen die geen lithium, kobalt of nikkel bevat.
Het project komt op het juiste moment, gezien de bevoorradingsproblemen waarmee zowel batterijfabrikanten en, indirect, als EV-makers te kampen hebben. De coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne hebben de bevoorradingsketen voor de grondstoffen die nodig zijn om auto-accu’s te maken, onder enorme druk gezet.
Talrijke voordelen
Het project van Alsym Energy maakt het mogelijk om af te stappen van deze dure en moeilijk te winnen metalen, maar elimineert ook het risico op ontbranding. Bovendien zijn de productiekosten van de batterij de helft van die van een traditioneel model.
“De meeste bedrijven concentreren zich vooral op de prestaties en denken er niet aan om hun batterijen veiliger en rendabeler te maken, vooral voor ontwikkelingslanden waar de consumenten prijsgevoeliger zijn”, aldus Nitin Nohria, voorzitter van het bedrijf.
Dit zijn argumenten die batterijfabrikanten over de streep kunnen halen op deze nieuwe technologie over te schakelen. Vooral omdat, volgens Alsym Energy, de aanpassing van de huidige productielijnen om het nieuwe model te assembleren niet al te veel werk zou vergen: een goede reden, dus, om snel in te stappen.
Mysterieuze samenstelling
Toch blijft een mysterieus aura rond het ‘wonderproduct’ van het Amerikaanse bedrijf hangen. Alsym Energy heeft namelijk geen details meegedeeld over de precieze samenstelling van zijn batterij.
- De kathode, of: de terminal waarbij de stroom uit het apparaat gaat, zou gemaakt zijn van mangaanoxide, schrijft pv magazine.
- De anode, of: de terminal waarbij de stroom van buitenaf in het apparaat gaat, van een ander metaaloxide.
- Wat de elektrolyt, de verbinding tussen de twee terminals, betreft: die zou op basis van water zijn.
Het bedrijf verzekert de site Clean Technica echter dat de capaciteiten van zijn batterij gelijkwaardig zijn aan die van de huidige lithiumbatterijen.
“Het Alsym Energy team werkt eraan om ervoor te zorgen dat hun batterijen niet alleen aan de prestatieverwachtingen voldoen tegen een lagere kostprijs, maar ook de meeste uitdagingen in de toeleveringsketen vermijden die geassocieerd worden met op lithium-gebaseerde technologieën”, zei Nitin Nohria.
India
Het concept van het Amerikaanse bedrijf is voldoende uitgerijpt om het te commercialiseren, zo blijkt uit een persbericht. Alsym meldt namelijk ook zijn eerste verkoopcontract te hebben afgesloten. Zo heeft de firma zich tot een “vooraanstaande” Indiase autofabrikant gewend om zijn productiedoelstellingen te bereiken. Ze zal deze voorzien van 3 GWh aan batterijen per jaar.
Het bedrijf is ook van plan om in de komende jaren de tweewielermarkt aan te pakken, evenals de rederijen.
(lb/evb)