Key takeaways
- De Europese Unie zal eisen dat tegen 2035 minstens 25 procent van het plastic in nieuwe voertuigen gerecycled is.
- De overeenkomst verbiedt ook de export van oude, onbruikbare voertuigen om illegale afvalverwijdering tegen te gaan.
Nieuwe regels van de Europese Unie zullen autofabrikanten verplichten om een groter aandeel gerecycled plastic in hun voertuigen te verwerken.
Minstens 25 procent gerecycleerd
De overeenkomst, gesloten tussen EU-lidstaten en wetgevers, bepaalt dat minstens 25 procent van het plastic dat wordt gebruikt in auto’s, vrachtwagens en motorfietsen, gerecycled moet zijn. Dit doel moet binnen tien jaar worden bereikt, met een tussentijds streefdoel van 15 procent gerecycled materiaal na zes jaar. Belangrijk is dat ten minste 20 procent van deze gerecyclede materialen afkomstig moet zijn van oude, afgedankte voertuigen.
De overeenkomst illustreert het streven van de EU naar een circulaire economie in de autosector. De productie van voertuigen verbruikt een aanzienlijke hoeveelheid plastic binnen de EU, ongeveer 10 procent van het totale plasticverbruik, en is goed voor 19 procent van de vraag naar staal.
Andere bepalingen
Hoewel de overeenkomst momenteel voorlopig is, moet ze eerst formeel worden goedgekeurd door de Europese Raad en het Europees Parlement voordat ze officieel van kracht wordt. Naast de verplichting om gerecycled plastic te gebruiken, krijgt de Europese Commissie de taak om toekomstige doelen vast te stellen voor de recycling van andere materialen die worden gebruikt bij de productie van voertuigen, zoals staal, aluminium, magnesium en essentiële grondstoffen.
De overeenkomst verbiedt ook de export van oude voertuigen die niet meer rijklaar zijn. Er is bezorgdheid geuit over het risico van illegale export en afvalverwijdering, vooral aangezien jaarlijks naar schatting 3,5 miljoen voertuigen van de EU-wegen verdwijnen.
Bedrijfsvriendelijkere aanpak
De onderhandelingen werden aanvankelijk gekenmerkt door druk om een sneller implementatietijdschema door te voeren, met als doel 25 procent gerecycled plastic binnen zes jaar, maar de lidstaten en het Europees Parlement pleitten met succes voor een latere uitvoering.
De wijziging weerspiegelt de bredere bezorgdheid over de economische groei in de EU en resulteert in een bedrijfsvriendelijkere aanpak met minder regelgevende lasten. Critici zien dit als een concessie aan de druk van de industrie, ten koste van de milieudoelstellingen. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

