België mag dan maar twee autofabrieken meer tellen, Audi Brussels en Volvo Gent, ze zijn wel alletwee gespecialiseerd in de elektrische wagens van de toekomst. Volvo Gent mag van zijn Zweedse moedergroep binnenkort een tweede volledig elektrische model bouwen.
Terwijl Audi Brussels de volledig elektrische e-tron bouwt, rolt in Gent sinds oktober de XC40 Recharge, de elektrische versie van de XC40, van de band. Gent maakt ook de plug-in hybride van datzelfde succesmodel. Daar komt in de loop van dit jaar nog een tweede volelektrisch model bij, zo kondigde Volvo in Zweden aan.
Details over de nieuwkomer worden niet vrijgegeven, behalve dat het model op hetzelfde productieplatform als dat van de XC40 gebouwd zal worden. Dat zogeheten CMA-platform (Compact Modular Architecture) bouwt eerder compacte wagens. Mogelijk zal het om een afgeslankte versie van de XC40 gaan, die dan de naam C40 zou krijgen.
Tegen volgend jaar zal de productiecapaciteit van Gent op het vlak van elektrische wagens verdrievoudigd zijn tegenover vandaag, en 60 procent uitmaken van de totale fabriekscapaciteit. De fabriek maakt ook eigen batterijen.
Pionier
‘Onze toekomst is elektrisch en klanten houden duidelijk van wat ze zien van onze Recharge-auto’s’, zegt Javier Varela, productiebaas bij Volvo. ‘Terwijl we doorgaan met het elektrificeren van onze line-up en het vergroten van onze elektrische productiecapaciteit, is Gent een echte pionier voor ons wereldwijde productienetwerk.’
Volvo Gent is met 6.500 werknemers de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen maakt. Het nieuwe model biedt uitzicht op 300 bijkomende jobs.