Nieuwe eigenaar Blokker legt eisen op tafel: ‘Zes maanden gratis huur of je ziet wat er gebeurt’

Dirk Bron, die vorige week de Belgische divisie van de winkelketen Blokker overkocht, geeft dinsdag in de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad zijn visie op de toekomst van Blokker in België. Besparen is de rode draad.

‘Je werkt mee of je werkt niet mee. Zo niet, zie je vanzelf wat er gebeurt.’ Dat is de boodschap van Bron aan de verhuurders van zijn winkelpanden. Hij wil zes maanden geen huur betalen, anders zegt hij de contracten op. ‘Waarom zou ik alle risico’s nemen, terwijl zij op hun stoel zitten en geld vangen?’, klinkt het.

Het is geen alledaagse gewoonte om zoiets te vragen. In 2015 eiste de Nederlandse warenhuisketen V&D wel iets gelijkaardigs: vier maanden geen huur en een substantiële huurverlaging. Eind 2015 was het bedrijf failliet.

Mega World

Bron nam vorige week dinsdag de 123 Belgische Blokker-winkels over. Het Nederlandse bedrijf moest die dringend afstoten, want de winstgevendheid liet te wensen over. Slechts acht winkels maken winst, volgens de vakbonden. Bron verandert de naam in Mega World en maakt er een discountketen in de stijl van Action van. Het is volgens hem de enige weg naar meer winst.

Hij gaat zelfs verder. Hoewel de vakbonden vorige week nog stellig beweerden dat niemand zijn job zou verliezen, hint Bron wel op ontslagen. Als het niet op zijn manier kan, is het niet. ‘Het is meedoen of weggaan’, zegt hij aan het FD. ‘Als ik ook zie wat hier allemaal zit aan marketing en assistenten en supply managers. Ik weet niet eens wat dat is.’

Bron is een nobele onbekende, ook in Nederland. In 1984 richtte hij de keten AktieSport op, maar die verkocht hij in 2002. Volgens het FD zouden er voorts zes bedrijven onder zijn bewind failliet zijn gegaan. Een daarvan was het Belgische Dakwerken Kim, waar Bron eigenaar was op het moment van het faillissement. ‘Nog nooit van gehoord’, laat hij optekenen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.