Niet Zuckerberg maar de coronapandemie heeft de investeringen in het metaverse een boost gegeven

Mark Zuckerberg heeft vorig jaar beslist om de naam van zijn bedrijf te veranderen van Facebook naar Meta. Sindsdien lijken talloze ondernemingen wereldwijd zich toe te spitsen op het metaverse. Een onderzoek van het B2B-platform Sortlist toont nu aan dat heel wat bedrijven het digitale universum daarvoor al aan het verkennen waren.

Het is intussen vijf maanden geleden dat Zuckerberg uitpakte met de opvallende aankondiging dat zijn bedrijf voortaan door het leven gaat als Meta. Hij wou met die naamswijziging voornamelijk de nieuwe focus op het metaverse in de verf zetten. Volgens Zuckerberg wordt die nieuwe wereld de opvolger van het huidige mobiele internet, waar schermen van smartphones nog het belangrijkste communicatiemiddel zijn.

Grote bedrijven springen op de virtuele kar

Intussen hebben verschillende grote bedrijven, waaronder Adidas en Disney, aangekondigd dat ze intussen actief zijn in het metaverse of plannen hebben om de digitale ruimte te verkennen. Zelfs de financiële instellingen kunnen niet aan de lokroep van het metaverse weerstaan. De Amerikaanse bank JP Morgan heeft zelfs al een lounge in Decentraland. Ook de kredietkaartmaatschappij American Express ziet potentieel in het digitale universum, bleek eerder deze maand uit een aangifte om de intellectuele eigendomsrechten van enkele namen en logo’s te beschermen.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof Meta een nieuwe trend heeft gestart, maar uit een bevraging van Sortlist bij 200 Amerikaanse en Europese bedrijven blijkt dat 66 procent van de respondenten al bezig was met het verkennen van de digitale ruimte. Volgens 92 procent van de bevraagde bedrijven is het de coronapandemie die investeringen in de nieuwe technologie in een stroomversnelling heeft gebracht.

“Het is niet verwonderlijk dat de combinatie van de gezondheidscrisis en de noodzaak van bedrijven om een digitale transformatie te realiseren de interesse in het metaverse als zakelijke opportuniteit aanwakkerde”, staat er te lezen in het onderzoek.

Klanten zijn er nog niet volledig klaar voor

Volgens de bedrijven is iets meer dan de helft van hun klanten (52 procent) klaar om het metaverse te betreden. Maar uit een andere bevraging bij 200 gebruikers en marketeers in Europa en de VS blijkt dat de ondernemingen misschien iets te optimistisch naar de zaken kijken. Die enquête toont namelijk aan dat 54 procent van de gebruikers momenteel de virtuele wereld niet vertrouwt.

Het metaverse wordt door bedrijven beschouwd als een risicovolle investering, maar wel een die in de nabije toekomst kan renderen. “ROI, gegevensverzameling of productontwikkeling, de mogelijkheden die deze amusementswereld aan de gebruikers biedt, vormen een goudmijn waarin alle sectoren hun gading zullen vinden”, klinkt het.

Sommige bedrijven investeren dan ook al forse bedragen in het digitale universum. 33 procent van de respondenten investeert vandaag al 10-20 procent van hun budget in het metaverse.

(lb)

Meer