Nexperia-crisis legt kwetsbaarheden auto-industrie bloot


Key takeaways

  • De afhankelijkheid van de auto-industrie van gemakkelijk verkrijgbare en goedkope chips maakt haar kwetsbaar voor geopolitieke verstoringen.
  • Exportbeperkingen voor Nexperia-chips hebben zowel de invloed van China in de halfgeleider-toeleveringsketen als de uitdagingen bij het vinden van alternatieven aangetoond.
  • Experts voorspellen dat dit zal leiden tot een hernieuwde focus op het opbouwen van veerkrachtigere en gediversifieerde toeleveringsketens.

Een tekort aan halfgeleiders uit een kleine chipfabriek in het industriële zuiden van China heeft de wereldwijde auto-industrie opnieuw gedestabiliseerd.

Nexperia-zaak

Hoewel autofabrikanten beloofden hun toeleveringsketens te versterken nadat de COVID-19-pandemie kwetsbaarheden aan het licht bracht, voorzagen ze niet dat low-tech chips een geopolitiek wapen zouden worden, ingezet door China.

De inbeslagname door de Nederlandse overheid van Nexperia, een Nederlandse chipfabrikant in handen van het Chinese bedrijf Wingtech, leidde tot exportbeperkingen voor afgewerkte Nexperia-chips als vergelding. De actie beklemtoonde de afhankelijkheid van de industrie van schijnbaar alledaagse componenten en de kwetsbaarheid voor geopolitieke schokken.

Fout in strategie

De Nexperia-zaak onthult een cruciale kwetsbaarheid in de strategie van de auto-industrie. Veel fabrikanten gingen ervan uit dat goedkoop verkrijgbare chips, zoals die van Nexperia, geen risico vormden en namen geen alternatieve leveranciers op. Toen de export werd stilgelegd, moesten bedrijven zoals Bosch naar oplossingen zoeken en kampten ze met productieverlies en verstoringen.

De crisis heeft laten zien hoe moeilijk het is om onderdelen te vervangen. Chips in voertuigen vereisen vaak uitgebreide tests en goedkeuringen, waardoor het vinden van alternatieve leveranciers zowel complex als tijdrovend is.

Kostenoverwegingen

Nu de industrie de gevolgen van de Nexperia-crisis ondervindt, verwachten experts een hernieuwde focus op veerkracht en diversificatie van de toeleveringsketen. Het opbouwen van die veerkracht brengt echter hoge kosten met zich mee, waardoor bedrijven een afweging moeten maken tussen veiligheid en efficiëntie. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.