Volkswagen trotseert niet alleen de crisis, het bedrijf profiteert er ook van. Niet ondanks, maar dankzij de oorlog in Oekraïne, lockdowns op de belangrijke Chinese afzetmarkt en een aanhoudend gebrek aan elektronische chips in de productie, heeft Europa’s grootste autobedrijf in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst geboekt van 6,7 miljard euro – een stijging van 96,7 procent. De verkoopopbrengsten bleven met 62,7 miljard euro ongeveer op het peil van vorig jaar.
Het recept voor succes: het vermeende nadeel van een lager aantal verkochte voertuigen – met 1,99 miljoen lag de verkoop nog eens 15 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar – werd door Volkswagenbaas Herbert Diess (foto) omgebogen in een voordeel.
Ten eerste zorgt een laag aanbod in combinatie met een grote vraag en lange levertijden voor prijsstijgingen voor nieuwe en gebruikte auto’s. Nieuwe auto’s kunnen zonder korting worden verkocht, lease-retouren kunnen boven hun restwaarde worden verkocht.
Ten tweede benutten autofabrikanten het tekort aan halfgeleiders in hun verkoopmix door de schaarse chips in auto’s met een hogere marge te stoppen. Volkswagen verkoopt met ander woorden minder auto’s, maar wel duurdere.
Never waste a good crisis is een uitspraak van politicus Winston Churchill, maar is vooral in managementmiddens populair.