Netwerk tegen Armoede: “Nieuw tarief Vreg veroorzaakt groot onrechtvaardigheidsgevoel”

De Vlaamse energieregulator Vreg lanceert midden volgend jaar een nieuw capaciteitstarief. Hierdoor zal een alleenstaande zijn stroomfactuur zien stijgen, terwijl de eigenaar van een Tesla fors kan besparen. Het Netwerk tegen Armoede spaart de kritiek niet. “Dit creëert een zeer groot onrechtvaardigheidsgevoel”, aldus het armoedenetwerk.

Door het capaciteitstarief zal een stukje van de stroomfactuur anders worden berekend. Bedoeling is pieken op het net te vermijden door consumenten ertoe aan te zetten verbruik van zware toestellen – de warmtepomp en de elektrische wagen – te spreiden. Door hun verbruik te spreiden, kunnen ze immers besparen. Uit simulaties blijkt nu dat een alleenstaande met een klassieke meter de factuur met 50 euro zal zien stijgen, terwijl mensen met een Tesla fors kunnen besparen, tot enkele honderden euro’s.

“Een stap in de verkeerde richting”

Het nieuwe tarief geldt wel niet voor mensen met een sociaal tarief, goed voor 15 procent van de klanten in Vlaanderen. Maar, zo wijst het Netwerk tegen Armoede erop, een grote groep mensen heeft geen recht op dat sociaal tarief terwijl ze maar weinig financiële ruimte hebben. Dat is onder meer het geval voor eenoudergezinnen. “Vijftig euro lijkt niet veel, maar voor mensen met een beperkt budget hebben die kleine kosten een grote impact”, aldus energiespecialist Peter Heirman van het armoedenetwerk.

Voor het Netwerk tegen Armoede is het nieuwe capaciteitstarief van de Vreg dan ook “een stap in de verkeerde richting”, aldus Heirman. “Dat de alleenstaande meer moet betalen terwijl de Tesla-rijder kan besparen, veroorzaakt een zeer groot onrechtvaardigheidsgevoel”, klinkt het. “Mensen met weinig budget letten al erg op hun energieverbruik, maar worden nu door de Vreg niet beloond. Terwijl mensen met een Tesla wel worden beloond. Voor mensen in armoede is een elektrische wagen geen optie.”

De armoede-organisatie bepleit daarom dat de tijdelijke uitbreiding van het sociaal tarief – beslist om de impact van de coronacrisis te verlichten – een definitieve uitbreiding wordt, en vraagt ook om bij beleidsbeslissingen meer aandacht te hebben voor de impact op mensen met een beperkt budget.

Toekomstgericht

In een reactie zegt de Vlaamse energieregulator met het nieuwe capaciteitstarief toekomstgericht te denken. Meer mensen zullen in de toekomst elektrisch rijden en warmtepompen installeren. Zonder maatregelen dreigen de netbeheerders zware investeringen in het net te moeten doen, om het betrouwbaar te houden. Dat zou een pak extra kosten, met hogere nettarieven voor iedereen als gevolg.

“De alleenstaande op een appartement krijgt dan een flink hogere factuur omwille van het gedrag van de Tesla-rijder”, argumenteert de Vreg. Met de nieuwe nettarieven worden elektrische rijders aangezet tot aangepast gedrag, waardoor de nettarieven voor iedereen op termijn betaalbaar blijven. De Vreg wijst er nog op dat die Tesla-rijder vandaag een pak meer betaalt voor elektriciteit dan de alleenstaande. “En dat blijft ook in de toekomst zo.”

Lees meer:

Meer