Netflix ziet dat streamingmarkt verzadigd raakt en wil live sportuitzendingen aanbieden

Netflix ziet dat streamingmarkt verzadigd raakt en wil live sportuitzendingen aanbieden
Om mee te liften op de populariteit van de Formule 1 heeft Netflix de afgelopen jaren serieus geïnvesteerd in de immens geliefde Netflix-serie Formule 1: Drive to Survive. (Gerardo Vieyra/NurPhoto via Getty Images)

Netflix onderzoekt investeringen in live sportuitzendingen en heeft onlangs een bod gedaan op de uitzendrechten voor verschillende sportcompetities. 

Waarom is dit belangrijk?

Netflix heeft grote moeite om zijn voorheen dominante positie op de streamingmarkt vast te houden. Met de komst van onder andere HBO Max, Amazon Prime Video en Disney+ raakt de markt verzadigd, waardoor de streamingdienst zijn aanbod moet diversifiëren.

In het nieuws: De afgelopen maanden heeft Netflix gekeken naar de rechten op een aantal sportcompetities en evenementen, waaronder verschillende tenniscompetities zoals de ATP tour en de World Surf League. Dat meldt de Wall Street Journal op basis van ingewijden.

  • “Sport is momenteel voor een hoop mensen de basis van hun entertainmentpakket. Belangrijk is daarom het vinden van de juiste sportcompetities voor een goede prijs, die aansluiten bij ons publiek”, zei een Netflix-bron tegen Deadline. Het bedrijf zou uiteindelijk van de onderhandelingen zijn afgehaakt, omdat de kosten vooralsnog te hoog zouden zijn. 
  • De streamingdienst heeft historisch gezien nog nooit live sport aan zijn programmering toegevoegd. Echter heeft het wel verschillende sportdocumentaires in zijn bibliotheek, waaronder een meerdelige serie over de Chicago Bulls in 1998 en het populaire Last Chance U. 
  • Om mee te liften op de populariteit van de Formule 1 heeft Netflix de afgelopen jaren serieus geïnvesteerd in de immens geliefde Netflix-serie Formule 1: Drive to Survive. De serie volgt verschillende raceteams op de voet en werd afgelopen voorjaar verlengd voor een vijfde en zesde seizoen.
  • Eerder dit jaar zou de streamingdienst ook een bod hebben gedaan op de live uitzendrechten van de Formule 1. Die sport heeft de afgelopen jaren aanzienlijk aan populariteit gewonnen, onder andere dankzij Drive tot Survive.

Verzadigde markt

Nieuwe abonnees: De interesse van Netflix voor sportcompetities komt op een cruciaal moment voor het bedrijf.

  • De streamingdienst heeft grote moeite om nieuwe abonnees toe te voegen, door de toenemende concurrentie van onder andere Disney+, HBO Max en Amazon Prime. 
  • Deze maand lanceerde Netflix nog een advertentie-ondersteunde abonnementsvorm, in een poging om de inkomsten en de groei van abonnees te stimuleren.
  • Ook wil de streamingdienst zijn aanbod toegankelijker maken voor een breder publiek, dat het zien van reclames geen probleem vindt.
  • Volgens deskundigen zou Netflix zijn inkomsten in de VS en Canada met 1 miljard tot 3 miljard dollar kunnen verhogen dankzij de invoering van de nieuwe abonnementsvorm.
  • Concurrenten van Netflix kijken ook naar live sport om marktaandeel te winnen in de reeds verzadigde markt.
  • Disney en Liberty Media hebben vorige maand hun samenwerkingsverband verder uitgebreid, terwijl Apple TV een overeenkomst heeft bereikt met de hoogste Amerikaanse honkbalcompetitie, de Major League Baseball. Amazon Prime Video is daarnaast de thuisbasis van Thursday Night Football van de NFL geworden.
  • “Voor het eerst in de geschiedenis van sport kunnen fans alles van een grote professionele sportcompetitie op één plek bekijken”, zei Eddy Cue, senior vice president Services van Apple, in juni in een verklaring. “Geen versnippering en geen frustratie”.

Een andere opmerkelijke stap van Netflix: De streamingdienst kocht vorig jaar voor 72 miljoen dollar de in Finland gevestigde gamestudio Next Games. Het bedrijf hoopt daarmee de gamingmarkt te betreden. “Dit is een volgende stap in onze visie om een gamestudio van wereldklasse te bouwen die een verscheidenheid aan boeiende originele games naar onze honderden miljoenen leden over de hele wereld zal brengen”, aldus het bedrijf. 

(jvdh)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.