Netflix verkoopt 70 procent minder abonnementen

Netflix verkocht in het derde kwartaal 2,2 miljoen nieuwe abonnementen, tegenover 6,8 miljoen een jaar geleden en maar liefst 16 miljoen in het eerste kwartaal, toen iedereen in lockdown zat. Dat is een hoop minder, maar de streamingreus had dat zien aankomen.

Netflix had er al lang voor gewaarschuwd en het zijn geen loze voorspellingen gebleken. Het aantal abonnementen nam veel minder sterk toe in het derde kwartaal. ‘Zoals verwacht vertraagde onze groei naar 2,2 miljoen betalende abonnementen, tegenover 6,8 miljoen in het derde kwartaal van 2019’, klinkt het in een brief aan de aandeelhouders.

Dat is dus een terugval met 70 procent, maar Netflix maakt zich geen zorgen. Want dit jaar kwamen er tot nu toe al 28,1 miljoen nieuwe kijkers bij, wat meer is dan de 27,8 miljoen over heel 2019. De wereldwijde lockdowns hebben de groei van het bedrijf duidelijk een duwtje in de rug gegeven.

Winststijging

De omzet ging 23 procent hoger dan een jaar geleden naar 6,4 miljard dollar (5,4 miljard euro). Daartegenover stond een nettowinst van 790 miljoen dollar. Dat is een stijging van 19 procent en dat heeft alles te maken met de coronapandemie.

Normaal gezien verliest Netflix elk kwartaal een hoop geld aan de creatie van nieuwe films en series, maar in 2020 moest alles plots stilgelegd door corona. De groep gaf de voorbije negen maanden weliswaar nog steeds 8,5 miljard dollar uit aan nieuwe content, maar dat is stevig minder dan de 10,8 miljard over dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf genereerde het afgelopen kwartaal dan ook 1,1 miljard dollar cash. Vorig jaar verbrandde het 502 miljoen dollar.

‘Stranger Things’

Maar de filmindustrie blijft natuurlijk niet eeuwig stilliggen. Netflix laat weten dat de productie van heel wat series en films – waaronder het vierde seizoen van ‘Stranger Things’ en het tweede seizoen van ‘The Witcher’ – voorzichtig hernomen wordt. Het blijft ook geld pompen in lokale content, klinkt het.

Voor het komende kwartaal verwacht Netflix 6 miljoen nieuwe abonnees en een kleine omzetgroei naar 6,5 miljard dollar.

Toch zijn beleggers een beetje geschrokken van de stevige groeivertraging. Het aandeel gaat 6 procent lager nabeurs.

Meer