In theorie is het verboden. In de praktijk doen veel abonnees het. We hebben het over het delen van wachtwoorden op Netflix. Na jaren van laksheid heeft de streaminggigant besloten op te treden: sommige abonnees betalen nu al de prijs.
Afhankelijk van het abonnement dat u kiest, biedt Netflix de mogelijkheid om de dienst op een, twee of vier schermen tegelijk te gebruiken. Wat sommige mensen niet weten – of doen alsof ze het niet weten – is dat deze verschillende schermen zich onder hetzelfde dak moeten bevinden. In de gebruiksvoorwaarden van het streamingplatform staat dat de dienst ‘niet mag worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring’.
Tot nu toe had Netflix echter geen stappen ondernomen om te voorkomen dat abonnees hun wachtwoorden buitenshuis zouden delen met vrienden of familieleden. Het is ook een manier om de maandelijkse rekening te verdelen. Maar daar komt nu verandering in.
Netflix heeft aangekondigd dat het een experiment heeft gelanceerd om deze praktijk de kop in te drukken. Zo hebben verschillende abonnees bij het openen van de dienst al een waarschuwing gekregen: ‘Als u niet samenwoont met de eigenaar van dit account, moet u een eigen account hebben om verder te kunnen kijken’.
Vervolgens worden verschillende opties voorgesteld: bevestigen dat u de regels volgt dankzij een code die per sms of e-mail naar de eigenaar van het account wordt gestuurd, een gratis proefversie voor 30 dagen opstarten of… de verificatie uitstellen. Maar wie voor de laatste optie kiest, zal het waarschuwingsbericht op een gegeven moment toch weer op zijn scherm zien verschijnen.
Miljarden verloren elk jaar
Een woordvoerder van Netflix zei aan Business Insider dat de test ‘is ontworpen om ervoor te zorgen dat mensen die Netflix-accounts gebruiken, dat ook mogen doen’. Verder bleef Netflix ietwat ontwijkend. Zo is het nog niet duidelijk of bepaalde gebruikers meer worden geviseerd, of dat dit alle landen betreft. De streaminggigant verklaarde alleen dat deze test ‘beperkt’ was, zonder aan te geven of hij in de toekomst zou worden uitgebreid.
Volgens verschillende studies deelt meer dan een op drie Netflix-abonnees (het zouden er meer kunnen zijn) zijn wachtwoord met ten minste één persoon buiten zijn gezin. Aangezien het platform meer dan 200 miljoen abonnees telt, kost deze praktijk het bedrijf elk jaar enkele miljarden euro’s.
Lees ook:
- Michelle Obama krijgt eigen kindershow op Netflix
- Customer experience bij Netflix: 6 lessen waar we allemaal van kunnen leren!
(NS)