In de eerste drie maanden van dit jaar vonden wereldwijd 15,8 miljoen nieuwe abonnees hun weg naar Netflix. Dat is bijna dubbel zoveel als voorzien door analisten. Het maakt van de Amerikaanse videodienst één van de weinige succesverhalen in deze coronacrisis.
Niet elk bedrijf lijdt onder de corona-malaise, dat is duidelijk. De voorbije weken fungeerde Netflix voor veel mensen als een lichtpuntje in tijden van afzondering. Dat weerspiegelde zich in kijkcijferhits als ‘Tiger King’ of ‘Love Is Blind’, maar heeft nu ook een positieve weerslag op de kwartaalcijfers. Netflix noteert een omzet van 5,7 miljard dollar, perfect in lijn met de verwachtingen.
‘We zijn ons ervan bewust dat we het geluk hebben dat onze dienst nóg betekenisvoller is, nu mensen thuis opgesloten zitten’, staat er in een brief aan de aandeelhouders. ‘Net als andere diensten merken we tijdelijk hogere kijkcijfers en een sterkere aangroei van nieuwe leden. We verwachten dat deze effecten zullen wegebben als de beperkingen eindigen.’
Honger naar content
Vooral die laatste zin is belangrijk. Deze serieuze groei kan onmiddellijk verdwijnen als het normale leven enigszins herneemt. Bovendien kan corona zich alsnog wreken. Netflix mag dan wel een hoop reeksen achter de hand hebben, momenteel ligt de productie van nieuwe content stil. Op een gegeven moment zal Netflix het aantal releases moeten verminderen, en dat valt nooit goed bij een hongerig publiek als dat van videodiensten.
In ieder geval blijven analisten ervan overtuigd dat Netflix op de lange termijn zal standhouden. Dat verklaart ook het succes op de beurs. Sinds midden maart is het aandeel continu aan het stijgen. Ook in de nabeurshandel koerst het aandeel nog zo’n 3 procent hoger.
Lees ook: