Netflix: meer details uitgelekt over abonnement met advertenties

Netflix zou tegen eind dit jaar zijn nieuwe abonnementsformule met reclame in minstens zes landen willen introduceren. Als die testperiode goed verloopt, zal het in 2023 ook in andere markten beschikbaar worden. Daarnaast zijn er ook steeds meer details uitgelekt over hoe dat nieuwe abonnement er zal uitzien. Nieuwsdienst Bloomberg vatte alle geruchten tot nu toe samen.

  • Het abonnement met advertenties zou tussen de 7 en 9 dollar kosten. Dat is vreemd genoeg niet zoveel minder dan het huidige goedkoopste abonnement. Daarvoor betaal je in de Verenigde Staten namelijk 10 dollar en in België bijvoorbeeld 9 euro.
    • Bij die goedkoopste optie die nu beschikbaar is, kan je wel maar met één iemand tegelijk kijken naar Netflix. Mogelijk zal je met de nieuwe abonnementsformule meerdere accounts kunnen hebben. In dat geval moeten we de prijs eerder vergelijken met de duurdere bestaande abonnementen. Die kosten 16 en 20 dollar in VS en 13,5 en 18 euro in België voor respectievelijk twee of vier gebruikers.

4 minuten reclame per uur

  • Per uur streaming zal ongeveer vier minuten reclame te zien zijn, minder dan op traditionele commerciële televisie dus.
    • Die advertenties zullen voor en tijdens sommige programma’s te zien zijn, niet erna.
    • Eerder liet Netflix zelf al weten dat het geen reclame zal tonen films en series voor kinderen.
    • Ook Netflix Originals-film zouden voorlopig reclamevrij blijven.
    • Voor andere programma’s moet er in sommige gevallen nog onderhandeld worden met de rechtenhouder. Studio’s zoals Sony, Universal, Warner Bros. en Paramount zullen vermoedelijk namelijk een deel van die reclame-inkomsten willen krijgen.
    • Voorlopig wil Netflix de advertenties niet gepersonaliseerd maken. Bij streamingdiensten die nu al reclame tonen – zoals Hulu in de VS – is namelijk gebleken dat dat ervoor zorgt dat gebruikers heel vaak dezelfde spots zien. Dat zou extra irritatie opwekken.

8,5 miljard dollar per jaar

  • Met de nieuwe abonnementsformule hoopt Netflix aan de ene kant nieuwe gebruikers aan te trekken die de streamingdienst momenteel te duur vinden. Daarnaast hoopt het gebruikers die hun abonnement willen opzeggen, doen overschakelen op deze formule. De streamingdienst verloor recent namelijk abonnees en wil die trend dringend ombuigen.
    • Volgens het onafhankelijke adviesbureau Ampere Analytics zou het plan van Netflix tegen 2027 wereldwijd 8,5 miljard dollar per jaar kunnen opbrengen.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.