Key takeaways
- Nestlé kondigt een herstructurering aan waarbij wereldwijd 16.000 banen zullen verdwijnen, als onderdeel van een strategie om de omzetgroei te stimuleren.
- Het bedrijf wil de door RIG geleide groei versnellen door het personeelsbestand de komende twee jaar te stroomlijnen.
- Nestlé heeft zijn doelstelling voor kostenbesparing verhoogd en richt zich op een prestatiegerichte cultuur om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.
Nestlé, de Zwitserse levensmiddelengigant, heeft plannen aangekondigd om 16.000 banen te schrappen als onderdeel van een strategie om de omzetgroei te stimuleren. De stap komt onder leiding van de nieuwe CEO Philipp Navratil, die Laurent Freixe opvolgt, die ontslagen is wegens het schenden van Nestlé’s gedragscode.
Nestlé heeft onlangs aanzienlijke veranderingen in het management ondergaan. Voorzitter Paul Bulcke is voortijdig afgetreden en vervangen door voormalig Inditex topman Pablo Isla.
Navratil zei dat er 12.000 managementposities geschrapt zouden worden, naast nog eens 4.000 banen die al geschrapt waren in de productie en de toeleveringsketen. Met ongeveer 277.000 werknemers wereldwijd, betekenen deze bezuinigingen een aanzienlijke herstructureringsinspanning.
Beleggers eisen actie
Het bedrijf, bekend van merken als KitKatchocoladerepen, Nespressokoffie en Maggikruiden, heeft moeite om de omzetgroei te herstellen en de aandelenkoers op te krikken door stijgende kosten en schulden, onder druk van beleggers.
De recente positieve resultaten van het derde kwartaal met een stijging van 1,5 procent in reële interne groei (RIG), een maatstaf voor het verkoopvolume, overtroffen de verwachtingen van analisten en bieden Navratil enige ruimte. Hij gaf aan dat Nestlé zich vooral richt op het versnellen van de RIG en dat het bedrijf de komende twee jaar zijn personeelsbestand zal aanpassen om sneller te kunnen reageren.
Nestlé verhoogt kostenbesparingsdoel
Nestlé verhoogde ook haar kostenbesparingsdoelstelling naar 3 miljard Zwitserse frank (3,2 miljard euro) tegen het einde van 2027. Navratil zei dat het belangrijk is om een prestatiegerichte cultuur te stimuleren die verloren marktaandeel afwijst en succes beloont. Hij voegde eraan toe: “De wereld verandert en Nestlé moet sneller veranderen.” (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

