Het Amerikaanse Beyond Meat, bekend om zijn vleesloze hamburgers, verkocht het afgelopen kwartaal 141 procent meer ‘vlees’ dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet stijgt naar 97 miljoen dollar (89 miljoen euro).
De meerverkoop kwam er volgens het bedrijf vooral doordat het aantal verkooppunten werd uitgebreid. En er werd iets meer verkocht in supermarkten omdat de prijs per hamburger verlaagd. Ook het coronavirus zou daar voor iets kunnen tussen zitten. De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg 13 miljoen dollar, tegenover een verlies van 2 miljoen dollar een jaar eerder.
Het bedrijf waarschuwt wel voor de rest van het jaar. Het coronavirus zou alsnog roet in het eten kunnen strooien. Beyond Meat moest al enkele fabrieken sluiten door het coronavirus en zal zijn producten nu met een korting verkopen aan supermarkten. Het hoopt volgens de zakenzender CNBC wel te profiteren van de stijging in vleesprijzen. Dat zou nog meer mensen naar alternatieven kunnen leiden.
Azië
Het bedrijf zet ook door met de bouw van zijn Aziatische fabriek. In maart liet CEO Ethan Brown optekenen dat dit ‘het beste moment‘ is. Enkele weken geleden begon Beyond een samenwerking met koffieketen Starbucks in China.
De aandelen van Beyond Meat stegen nabeurs 7 procent, nadat ze dinsdag al 5 procent waren omhoog gegaan. Eén aandeel kost nu iets meer dan 100 euro.