Nepvleesbedrijf Beyond Meat opent Aziatische fabriek in volle coronahysterie: ‘Dit is gewoon het beste moment’

De maker van vleesloze hamburgers Beyond Meat breidt uit naar Azië. Dat het coronavirus covid-19 daar nu aan een rooftocht bezig is, kan het bedrijf niet tegenhouden. Dat zegt de CEO op de zakenzender CNBC.

‘Dit is een perfect moment. We hebben een ideale kans op explosieve groei en moeten dus naar Azië’, zegt CEO Ethan Brown op de zender. ‘Ik heb beloofd dat we tegen eind dit jaar produceren in Azië en dat zal gebeuren, gezondheidsepidemie of niet.’

Beyond Meat kijkt al langer naar Azië. Nepvlees verovert dan ook razendsnel het continent. Volgens het onderzoeksbureau The Good Food Institute was de Chinese nepvleesmarkt in 2018 6 miljard yuan (783 miljoen euro) waard, een stijging met 14 procent tegenover het jaar voordien. In Amerika bedraagt die maar 684 miljoen dollar of 615 miljoen euro. Beyond Meat verkoopt al burgers in Taiwan, Singapore en Hongkong.

Nederland

Ook buiten Azië breidt Beyond Meat uit. Eind maart opent de nepvleesmaker een productiecentrum in Nederland, het eerste buiten de VS. Het gaat daarvoor een samenwerking aan met het vleesbedrijf Zandbergen World’s Finest Meat uit Zoeterwoude, bij Leiden.

Het bedrijf publiceerde vrijdag puike kwartaalcijfers. In de eerste drie maanden verdriedubbelde de omzet tegenover vorig jaar tot 98,5 miljoen dollar (88,5 miljoen euro) en werd een verlies van 19,3 miljoen omgezet in een winst van 25,3 miljoen.

Helaas ging de aankondiging gepaard met de verkoopgolf die covid-19 teweegbracht op de beurzen. Het aandeel verloor 15 procent, maar maakte dat snel weer goed. De voorbije dagen bleef het stijgen. Een aandeel Beyond Meat kost nu 95 dollar.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.