Volgens een nieuw Amerikaans-Frans onderzoek kregen berichten met onjuiste informatie zes keer zoveel likes, shares en interacties als nieuwsartikelen met correcte informatie.
Nepnieuws doet het beter dan echt nieuws op Facebook, zegt onderzoek
Waarom is dit belangrijk?
Op Facebook was nepnieuws veel populairder dan correct nieuws tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2020 volgens het onderzoek. De vraag is of fake news ook gericht ingezet kan worden om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden.Volgens The Washington Post ontdekten onderzoekers van de New York University en de Franse Université Grenoble Alpes dat nepnieuws, gepubliceerd tussen augustus 2020 en januari 2021, zes keer zoveel likes, shares en interactie kreeg als legitiem nieuws.
De studie “draagt bij aan het groeiende bewijs dat desinformatie een comfortabele thuis – en een betrokken publiek – gevonden heeft op Facebook.” Dat vertelde Dr Rebekah Tromble, hoofd van het Amerikaanse Institute for Data, Democracy and Politics aan de George Washington University, aan de Post.
“Niet het volledige verhaal”
Facebook zegt dat dit onderzoek niet het volledige beeld laat zien. Dat weet The Independent.
“Dit rapport kijkt vooral naar hoe mensen zich engageren met content van Facebookpagina’s, wat een zeer kleine hoeveelheid van alle content op Facebook vertegenwoordigt.” Dat zei een woordvoerder van Facebook aan The Independent.
“Engagement staat trouwens niet gelijk aan hoeveel mensen het nepnieuws daadwerkelijk zien. Als je kijkt naar de content die het meeste bereik krijgt op Facebook, lijkt dat helemaal niet op wat deze studie suggereert. Ons veelbekeken contentrapport en de studies van de Social Science One zetten een heel ander beeld neer.”
Lees ook: Facebook en Ray-Ban onthullen hun slimme bril: dit is wat we weten
(NS)