Negativiteit werkt aanstekelijk. Te veel naar klachten en negatieve praat luisteren maakt je niet enkel dommer, het vreet ook aan je motivatie. Als zakenman is het dus erg belangrijk om niet meegezogen te worden in zo’n negatieve spiraal.
Trevor Blake, succesvol ondernemer en schrijver van ‘Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life’, beweert op basis van neurowetenschappelijk onderzoek dat onze hersenen als een spier werken. Als ze worden blootgesteld aan negativiteit, absorberen ze die.
Volgens Blake is er een groot verschil tussen problemen en klachten: “Mensen die klagen willen geen oplossing, ze willen enkel dat je meegaat in hun negativiteit. Dit beschadigt je hersenen zelfs als je enkel passief luistert. En als je hun gedrag probeert te veranderen, word je waarschijnlijk zelf het onderwerp van een klacht.”
Blake somt dan de volgende drie strategieën op om jezelf en je hersenen te beschermen tegen zulke klachten:
-
Creëer afstand
Klagers zijn als kettingrokers volgens Blake: je kan proberen hun slechte gewoonte te veranderen, maar dat is niet gemakkelijk en hun rook is ook nefast voor je eigen gezondheid.
Als het niet lukt om een negativo op andere gedachten te brengen, blijf je maar best op afstand. Je hersenen zullen je op termijn bedanken voor de rust, want negatieve mensen zijn energievampieren. Ze zuigen je volledig leeg.
-
Vraag de klager om het probleem op te lossen
Probeer de klager verantwoordelijkheid te doen nemen voor een oplossing. Reageer op een klacht met iets als: “En wat ga jij daar aan doen?”
Je zal merken dat de meeste klagers gekrenkt afdruipen als je op die manier reageert (omdat je ze niet geeft wat ze willen), maar sommigen zullen van de gelegenheid gebruik maken om tot een oplossing te komen.
-
Bescherm jezelf
Gebruik mentale technieken om jezelf te beschermen tegen eindeloze klachten. Blake raadt aan om je in je gedachten terug te trekken naar je favoriete plek terwijl je gesprekspartner vloekt en tiert.