Echt verrassend is het niet, maar toch: een nieuwe rel in de Brusselse regering deze week. Daar zit het al langer mis, omdat er geen echt leiderschap meer is. De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) wordt vanuit zijn eigen partij belaagd (onder meer in het Uber-dossier) en in de peilingen krijgt de PS de ene klap na de andere.
- Daartegenover staat een opvallende groene assertiviteit, bij Ecolo, maar nog meer bij Groen, met Elke Van den Brandt als een bijzonder aanwezig gezicht in de Brusselse regering.
- Diezelfde Van den Brandt stapte gisteren met veel lawaai op uit de ministerraad, omdat een ontwerp over de nieuwe parkeertarieven niet de nodige steun kreeg. Waarna de Groen-minister dus de zaal verliet, en aan de pers liet weten “dat dit een statement is ten opzichte van de PS”. Die zou zich niet aan het regeerakkoord houden. Dat meldde Bruzz.
- De groenen willen net dat er meer auto’s in overstapparkings en parkeergarages gaan en dus moeten de tarieven op straat omhoog. Maar dat is niet naar de zin van de PS. De MR schreeuwde al vanuit oppositie moord en brand over de verhoging, waar ze spreken over “een belastingwoede van de groenen“. Maar net zo goed is er PVDA-PTB die keihard is: het zijn de werkende mensen die de hogere parkeertarieven moeten ophoesten, is daar te horen.
- Eerder kwam Van den Brandt al onzacht in aanraking met haar collegae over andere ambitieuze plannen, zoals het aantal rijstroken om Brussel binnen en buiten te rijden langs de A12 drastisch te verminderen. Ook dat plan raakt er (voorlopig) niet door. Zo lijkt de groene politica een beetje de rol over te nemen die Pascal Smet (Vooruit) ooit had: die van woelwater in de Brusselse regering, waarbij de relaties met de PS lastig zijn.