Nederlandse Damen Shipyards gaat door met bouw Russische vissersboten ondanks sancties


Key takeaways

  • Er worden nog steeds onderdelen aan het project geleverd door bedrijven in Turkije en Hongkong.
  • Leveranciers die eerder onderdelen aan Damen hadden verkocht, werden vervolgens gevonden in Russische importgegevens, verzonden via Turkse of Chinese entiteiten.
  • Damen erkent dat het sommige onderdelen voor de vissersschepen heeft verkocht aan “verschillende buitenlandse bedrijven”, waarbij boeteclausules werden overeengekomen om het gebruik ervan in Rusland te voorkomen.

De bouw van twintig vissersschepen door het Nederlandse bedrijf Damen Shipyards in Rusland gaat door ondanks de sancties. Via bedrijven in Turkije en Hong Kong worden nog steeds onderdelen aan het project geleverd, zo blijkt uit een reportage van het televisieprogramma Nieuwsuur dat twee importdatabases onderzocht. Uit deze databases bleek dat leveranciers die eerder onderdelen zoals propellers of lieren aan Damen hadden verkocht, vervolgens in Russische importregistraties werden aangetroffen, verscheept via Turkse of Chinese entiteiten.

Deze nieuw opgerichte bedrijven in 2022 werden gelinkt aan Russische bedrijven, wat duidt op het opzettelijk omzeilen van sancties. In Nederland zijn drie smokkelaars die vergelijkbare routes gebruikten veroordeeld tot gevangenisstraffen. Hoewel de schepen ontworpen zijn voor krabvisserij en geen militair doel hebben, vallen ze onder sancties die gericht zijn op het verzwakken van de industriële capaciteiten van Rusland.

Reactie

Damen beweert dat het niet betrokken is geweest bij enige overtreding. Het bedrijf verklaarde eerder dat het een “zeer kleine hoeveelheid goederen” aan Rusland had geleverd voordat het huidige sanctiepakket van kracht werd en beweerde dat dit in overeenstemming was met de douaneregels. Damen beweert ook ImportGenius-bestanden te hebben bekeken die wijzen op verdere leveringen aan Rusland en concludeert dat deze zendingen niet hebben plaatsgevonden.

Samenwerking en geschil

Damen erkent sommige onderdelen voor de vissersschepen te hebben verkocht aan “verschillende buitenlandse bedrijven”, waarbij boeteclausules overeen te zijn gekomen om het gebruik ervan in Rusland te voorkomen en te hebben gecoördineerd met de Nederlandse douane. Ze beweren dat als partijen deze voorwaarden schenden, er passende maatregelen zullen worden genomen. Damen had een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse overheid om “compensatie” te krijgen vanwege sancties die de levering van gedeeltelijk voltooide schepen verhinderden. Deze zaak werd echter onlangs geseponeerd om te voorkomen dat de samenwerking in gevaar zou komen te midden van de escalerende geopolitieke spanningen.

Veranderingen en gevolgen voor het bedrijf

Het bedrijf heeft de banden verbroken met zijn joint venture met Rosneft, die betrokken was bij de bouw van tientallen schepen, evenals met Damen Engineering, een dochteronderneming die verantwoordelijk is voor scheepsbouwontwerpen en logistiek in Sint-Petersburg.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.