Google start later dit jaar met een project waarbij lokale en nationale uitgevers en media betaald worden voor het nieuws dat ze aanleveren.
De relatie tussen mediabedrijven en de Amerikaanse internetgigant is al jaren getroebleerd. Sinds de Google News-dienst het levenslicht zag in 2002, kreeg het bedrijf te maken met verschillende rechtszaken en disputen. Dat komt omdat de nieuwsdienst ‘snippets’ publiceert van nieuwsartikels. Dat zijn de titels, de eerste alinea en soms ook een afbeelding die op de initiële website gepubliceerd werd.
Spaanse sites
In ons land procedeerden de Franstalige kranten jarenlang tegen Google, omdat de zoekgigant hun artikels opnam in zijn dienst. Toen Google de artikels dan maar volledig wilde verwijderen uit de zoekmachine, draaiden de uitgevers bij. En in Spanje liep het erger af, want Google News hield er in 2014 op te bestaan. Het bedrijf was niet van plan te betalen voor de doorverwijzingen. Onmiddellijk zagen de Spaanse krantensites hun bezoekcijfers met 8 tot 30 procent dalen.
Maar nu lijkt internetgigant het geweer van schouder te veranderen. ‘We hebben luid en duidelijk gehoord dat we meer moeten doen om uitgevers over de hele wereld te ondersteunen’, zegt de Google-directeur voor productmanagement aan nieuwswebsite Politico. Concreet wil Google bijvoorbeeld betalen voor artikelen die op een nieuwssite achter een betaalmuur zitten. ‘Zo kunnen ze hun publiek vergroten en krijgen mensen de kans om inhoud te lezen die ze normaal niet zouden zien.’
‘Niet gelimiteerd’
Om te beginnen schiet het project uit de startblokken in drie landen: Duitsland, Brazilië en Australië. Volgens Politico zijn de Duitse toonaangevende kranten Der Spiegel en Die Zeit alvast aan boord. De selectie van nieuwsmerken is ‘niet gelimiteerd’, klinkt het. Het Amerikaanse bedrijf geeft nog mee dat er gesprekken lopende zijn in een zestal andere landen over de hele wereld. Welke dat zijn, maakt Google nu nog niet bekend.
Ook grote onlineconcurrent Facebook heeft de laatste tijd meer aandacht voor de bezorgdheden van nieuwsdiensten. In oktober kondigde de internetgigant aan dat hij zou betalen voor de nieuwsberichten die verschijnen in de ‘Nieuws’-sectie van het sociale netwerk. En eind maart deelde Facebook 100 miljoen dollar uit aan nieuwsredacties die getroffen werden door de coronacrisis.