Na het voetbal valt nu ook de Formule 1 voor de gokindustrie

De Formule 1 mag de volgende 5 jaar rekenen op 100 miljoen dollar aan sponsoring rekenen vanuit de gokindustrie. Het gaat om een belangrijke strategische wijziging. 

De Formule Één heeft een van haar belangrijkste commerciële overeenkomsten in de geschiedenis gesloten. Liberty Media, het bedrijf dat in 2016 het Formule 1-circus voor 8 miljard dollar overnam van Bernie Ecclestone, heeft een contract ondertekend met de Londense Interregional Sports Group. Dat is een marketingbedrijf dat de globale reclamerechten bezit voor gokindustrie.

Gokindustrie domineert het voetbal

De deal is niet onbesproken, nu steeds meer partijen zich zorgen maken over de toenemende invloed van gokbedrijven op de sportwereld. Die invloed is vooral merkbaar in de voetbalsport. Zo worden 60% van de teams die aantreden in het Engelse betaalde voetbal door gokbedrijven gesponsord. Het gaat om 9 van de 20 teams in de Premier League en een astronomische 17 op 24 in de Engelse Championship of tweede afdeling.


© Getty Images

België

Ook in België neemt reclame voor gokken tijdens voetbalwedstrijden almaar toe. Hoogtepunt was het voorbije WK in Rusland. Uit cijfers van de Belgische Kansspelcommissie bleek dat het aantal Belgen dat dagelijks actief was, op een van de 23 goksites die in ons land een erkenning hebben voor sportweddenschappen tijdens de Mundial tot 150.000 steeg, van zo’n 40.000 à 50.000 mensen normaal. Via gokwebsites werd in die periode 200 miljoen euro ingezet, tegenover 130 miljoen in de gokkantoren en krantenwinkels.Tijdens het globale voetbalfeest registreerden zich dagelijks ook nog eens 8.000 nieuwe gokkers, meer dan vier keer zoveel als normaal.

Is reclame voor alcohol of sigaretten in België streng gereguleerd, dan geldt dat opmerkelijk genoeg niet voor online gokreclame. Minister van Media Sven Gatz heeft de VRT wel gevraagd een ethische code uit te werken voor het uitzenden van gokreclame.

Belangrijke strategische wijziging

Dat ook de Formule 1 nu voor het geld van de gokindustrie valt mag een belangrijke strategische wijziging worden genoemd. 

Ecclestone, die 40 jaar lang de baas was van de Formule 1, had zich altijd tegen reclame voor de gokindustrie verzet om het imago van zijn sport te beschermen.


© Getty Images

“Miljoenen fans zijn het gewend om reclame voor gokken te zien”

Volgens Sean Bratches, de algemeen directeur van de commerciële poot van de F1, heeft de deal weinig impact op de autosport, net omdat miljoenen fans al gewend zijn om reclame voor gokbedrijven te zien in andere sporten. Verder komt het geld ‘deze enorm dure sport’ enkel ten goede, zegt Bratches.

De 100 miljoen dollar zijn een van de belangrijkste reclame-overeenkomsten in de F1, vergelijkbaar met het akkoord van luxehorlogemaker Rolex. Het bedrag wordt wel gespreid over 5 jaar.

In de Financial Times zegt Nigel Currie, van sportconsultant NC Partnership, dat de deal eenzelfde impact op de sport kan hebben als de tabaksreclame die tot 1990 de sport begeleidde. Volgens hem valt de F1 moeilijk te reguleren omdat de sport zeer internationaal opereert en er grote ROI’s te verdienen zijn.

Gokbedrijven zullen hun merk mogen promoten op billboards die langsheen de circuits staan. Ook zal informatie die tijdens de race op de televisie wordt getoond door logo’s van gokbedrijven worden vergezeld.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.