De webwinkel Amazon gaat niets meer verkopen dat met Zwarte Piet te maken heeft, met uitzondering van media. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf aan de Nederlandse krant FD.
Het maatschappelijke debat rond Zwarte Piet lijkt nu ook officieel de bedrijfswereld bereikt te hebben. Nadat eerder deze week de Nederlandse webwinkel Bol.com al aankondigde dat er geen Zwarte Piet meer te vinden zal zijn op zijn site, doen de Amerikaanse collega’s van Amazon nu hetzelfde.
Amazon geeft geen expliciete reden voor het verwijderen van de producten, maar verwijst in het FD naar de voorwaarden voor verkopers. Daarin staat dat aanzetten tot haat, geweld, raciale, seksuele of religieuze onverdraagzaamheid verboden is.
Felle reacties
Het bedrijf maakt wel een uitzondering voor boeken, dvd’s, video’s en muziek om censuur te voorkomen. Bol nam diezelfde beslissing vorige week, maar voorziet de media wel van een label die de dingen historisch kadert. Of dat ook bij Amazon zo is, is niet duidelijk.
Op de demarche van Bol.com kwamen de afgelopen week felle reacties van zowel voor- als tegenstanders. Sommigen prijzen het ‘moedige statement’ van Bol.com, anderen riepen boos dat ze nooit meer iets bij Bol.com zullen bestellen.
Sommigen voegden meteen de daad bij het woord en lieten trots op sociale media weten dat ze bij elektronicawinkel Coolblue hadden besteld in plaats van bij Bol. ‘Leuk dat je bij ons bestelt’, reageerde de webwinkel laconiek, ‘maar we willen er wel even bij zeggen dat we het meer dan eens zijn met onze concullega’s.’