Het was Jeanette van der Steen, de eigenares/wijnmaakster van het succesvolle en vaak bekroonde Waalse ‘Château Bon Baron’, die recent alarm sloeg op sociale media. Zij meldde dat er volop pogingen bezig zijn om Belgische wijndomeinen in diskrediet te brengen.
‘Iemand binnen de kringen van wijnmakend België – of vanuit het buitenland – schept er blijkbaar genoegen in om, mogelijk uit puur welbehagen of uit eigenbelang, fantasieverhalen te creëren,’ dixit van der Steen. ‘Vandaag vernam ik uit betrouwbare bron, namelijk controleurs bij MINFOD, dat mijn bedrijf Chateau Bon Baron failliet is en dat er weer andere Belgische domeinen te koop aangeboden zijn, waaronder Genoels-Elderen uit Riemst. Die info leek zelfs zo gedetailleerd dat ook het koopbedrag bekend werd gemaakt. De controleurs wilden me uiteraard niet zeggen vanwaar de geruchten komen. Ik snap dat wel van hen, want het is inherent aan hun vak.’
Twee voorbeelden die beide eigenaars echter met klem ontkennen: ‘Ik ben met Joyce van Genoels-Elderen al jaren goed bevriend en ik heb met haar direct telefonisch contact opgenomen. Dezelfde onzinnige roddel is ook haar ter ore gekomen. Wij nemen beiden afstand van iedere vorm van dit soort speculaties en we willen graag andere wijnbouwers waarschuwen dat er iemand met een bepaalde bedoeling dit soort geruchten verspreid.’
Gaat het om geïsoleerde gevallen? ‘Er zijn er meerdere domeinen die geviseerd worden, maar zij vinden het blijkbaar moeilijk om openlijk hierover te spreken. Waarschijnlijk zijn ze bang dat ze op die manier in een slecht daglicht komen, wat resulteert in een nadelig effect op de goodwill van hun klandizie en omzet,’ resumeert van der Steen de situatie.
Twee scenario’s
We contacteerden ook andere trendsetters in het Belgische wijnbiotoop, waaronder Wijnkasteel Vandeurzen (Lubbeek) en wijndomein De Caybergh (Herk-de-Stad), die voorlopig nog niets gemerkt hebben van deze roddelcampagne. Stijn Maris van De Caybergh reageert nuchter: ‘Het zou me niet verbazen dat wij ook over de tong gaan zonder dat we het al weten. Overal is er wel achterklap en onze wijnsector vormt daarop echt geen uitzondering.’
Dat dit soort geruchten net nu opduiken, was eigenlijk te verwachten. De Belgische wijnbouw floreert, heeft eindelijk het vertrouwen van veel consumenten gewonnen, de professionalisering zet zich technisch door en het aantal spelers & wijngaarden groeit aan hoog tempo. Bepaalde investeerders hebben eveneens al een tijdje in het snuitje dat ‘wijnsmurf’ België, ondanks de kleinschalige productie, toch stilaan economisch perspectief biedt. Geregeld krijgen een aantal succesvolle domeinen dan ook aanvragen om participaties in hun aandelenportefeuille toe te laten.
Wie achter deze recente geruchtenmolen zit, blijft echter voorlopig nog een vraagteken, evenals de bedoeling van dit fake news.
Volgens onze analyse zijn er twee mogelijke scenario’s:
- Ofwel draait het hier puur om een kwestie van jaloezie bij een minder succesvolle wijnmaker/eigenaar, die het moeilijk kan verkroppen dat bepaalde Belgische domeinen veel persaandacht aanzuigen en eveneens geregeld in de prijzen vallen. Daarom worden specifieke domeinen als doelwit uitgekozen.
- Ofwel blijkt het een meer georkestreerde campagne van een (binnen– of buitenlandse) groep, die hoopt dat ze net voldoende ‘imagoschade’ kunnen berokkenen aan de betrokken domeinen, om ze op termijn voor een veel malsere marktprijs te kunnen inlijven.
Operatie Beschadiging?
Deze geruchtenmolen simpelweg negeren is volgens Jeanette van der Steen onmogelijk, want nu reeds krijgt ze reacties van klanten die nerveus vragen of het financieel nu echt zo slecht gesteld is met haar château: ‘Ik word daar intens verdrietig van. Schade heb ik er trouwens ook van. Je goede naam en faam worden te grabbel gegooid. Bij klanten, zowel professioneel als particulier, die je later aanspreken over deze roddel moet je meer het achterste van je tong laten zien (meer uitleggen) dan je zelf zou willen.’
Kortom, is dit een storm in een glas wijn, of zit er meer achter deze geruchten? In ieder geval, Belgische domeineigenaars/wijnmakers die ook roddelslachtoffer worden en fake nieuws over hun wijngoed vernemen, mogen gerust een mail zenden naar onze redactie.
We volgen dit dossier op de voet.
Lees ook:
- De wraak van de verdwenen druiven: hoe inheemse druiven ‘van eigen bodem’ een comeback maakten
- Waarom is topproducent Frankrijk grootste afzetmarkt van Spaanse bulkwijn?