Het volume van de omgevingsmuziek heeft in restaurants een aanwijsbaar effect op de menukeuzes van de consument. Bij luidere muziek wordt vaker voor een ongezonde schotel gekozen, terwijl zachtere muziek een aanzet voor een gezondere keuze kan vormen. Dat blijkt uit een onderzoek door wetenschappers aan het Muma College of Business van de University of South Florida, gebaseerd op de menukeuzes van een vijfhonderdtal klanten van een café in de Zweedse hoofdstad Stockholm.
De resultaten van het onderzoek tonen volgens de onderzoekers dat restaurants en supermarkten omgevingsmuziek strategisch kunnen inzetten om het koopgedrag van de consumenten te beïnvloeden.
Hartslag
“Muziek kan de ultieme stemmingmaker zijn,” verduidelijkt onderzoeksleider Dipayan Biswas, professor marketing aan het Muma College of Business. “Dat kan worden toegeschreven aan het feit dat het volume een rechtstreekse invloed op de hartslag en de opwinding heeft. Snellere ritmes creëren opwinding, terwijl langzamere composities de toehoorder helpen te ontspannen.”
“Dat effect blijkt ook bij de keuze op restaurantmenu’s te kunnen worden opgemerkt. Door het kalmerende effect zal de consument bij zachtere muziek zich meer bewust zijn van zijn bestelling. Dat zal meestal in een gezondere keuze – zoals een salade – resulteren.”
“In een luidere omgeving is er daarentegen meer sprake van stimulatie en stress, wat veel consumenten zal aanzetten om naar producten zoals cheeseburgers en friet te verlangen,” zegt professor Biswas nog.
Verkoop
“We stelden vast dat bij een luidere omgevingsmuziek het aantal ongezonde menukeuzes 20 procent hoger lag dan bij een rustbrengende melodie,” stippen de onderzoekers aan.
“Bij een geluidsniveau van 55 decibel koos 32 procent van de consumenten voor een gezond gerecht, terwijl 42 procent opteerde voor een minder gezond alternatief. De overige 26 procent besliste een neutraal gerecht, zoals koffie of thee, te bestellen. Bij 70 decibel maakte echter slechts 25 procent een gezonde keuze, terwijl een meerderheid van 52 procent koos voor het minder gezonde gerecht. De resterende 23 procent ging voor een neutrale bestelling.”
“De resultaten van de studie maken dan ook duidelijk dat restaurantmanagers het muziekvolume strategisch kunnen manipuleren om de verkoop te beïnvloeden,” besluit professor Biswas.