De wereldwijde muziekindustrie – zonder inkomsten uit live vertolkingen – heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 17,4 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 8,5 procent tegenover het jaar voordien. De groei van de industrie wordt echter vooral gedragen door de streamingsector, waar een stijging met 39 procent tot 7,4 miljard dollar kon worden gemeld.
Er wordt aan toegevoegd dat de muziekindustrie onder invloed van de digitale platformen voor het derde jaar op rij opnieuw een groei heeft laten optekenen. Bovendien wordt opgemerkt dat de sector daarmee zijn terugval sinds tien jaar geleden, toen 17,7 miljard dollar inkomsten konden worden geregistreerd, grotendeels heeft gerecupereerd.
Spotify
Streaming vertegenwoordigde eind vorig jaar al 43 procent van de totale inkomsten van de muziekindustrie. Er werden 49,1 miljoen betalende luisteraars geteld. Tegen het midden van volgend decennium zullen 90,1 miljoen betalende abonnees worden geteld. Er wordt aan toegevoegd dat het succes van streaming duidelijk ten koste gaat van digitale downloads, die samen met fysieke muziekdragers een terugval met 783 miljoen dollar – 10 procent – moesten melden.
Spotify blijft op de streamingmarkt wereldwijd leider, gevolgd door Apple en Google. De cijfers tonen op wereldschaal nog geen gigantische aantallen, maar er kan een verdere sterke groei worden verwacht. Verder bleek dat de meeste consumenten speellijsten boven albums verkiezen.
Uit het rapport blijkt dat Universal Music met ruim 5,16 miljoen dollar inkomsten ook het voorbije jaar wereldwijd de grootste onderneming uit de muziekindustrie bleef. De onderneming kan terugvallen op een marktaandeel van 29,7 procent. Op de tweede plaats staat Sony Music met bijna 3,64 miljard dollar inkomsten, gevolgd door Warner Music met een omzet van bijna 3,13 miljard dollar.
Onafhankelijken
Onafhankelijke producenten verzamelden bijna 4,8 miljard dollar. De meest opvallende marktevolutie het voorbije jaar was volgens Midia Research echter wellicht wel de groei van de muzikanten zonder label, waar een stijging van 371 miljoen dollar naar 472 miljoen dollar kon worden gemeld.
“De cijfers over de muzikanten zonder label – die hun werk uitbrengen met behulp van platformen zoals Tunecore, CD Baby of Bandcamp – tonen dat de dominantie van de marktleiders onbedreigd blijft,” erkent Mark Mulligan, analist bij Midia Research. “Anderzijds weerspiegelt het fenomeen het feit dat er voor muzikanten een wereldwijde marktplaats bestaat die niet door de grote muzieklabels wordt gecontroleerd.”
“In het verleden werd bij de inkomsten van de sector met dit marktsegment geen rekening gehouden, maar met een omzet van bijna 0,5 miljard dollar en een sterk groeiritme, kunnen deze activiteiten niet langer over het hoofd worden gezien.”
“Muzikanten vormen een integrale component van de muziekmarkt en hun invloed zal alleen nog maar toenemen,” betoogt Mulligan. “Onafhankelijke labels en individuele muzikanten vertegenwoordigden het voorbije jaar samen 30,3 procent van de inkomsten van de wereldwijde muziekindustrie.”