Musk en China nemen Europese autoproducenten in de tang

Musk en China nemen Europese autoproducenten in de tang
De “Seagull”, de elektrische stadsauto van BYD, die 10.000 euro gaat kosten. (Getty Images)

De Europese auto-industrie komt onder druk te staan nu Tesla een prijzenoorlog ontketent in de markt voor elektrische auto’s (EV). Tesla’s Model Y kost vandaag 30% minder dan 3 maanden geleden.

Waarom is dit belangrijk?

Amper hersteld van de pandemie, bevindt de Europese auto-industrie zich opnieuw in kruisvuur. Europese autoproducenten betalen de factuur voor Tesla's nieuwe kwantiteit-boven-rendabiliteitstrategie, terwijl China en Zuid-Korea zich klaarmaken om de Europese markt met goedkope EV's te overspoelen.

In het nieuws: De Amerikaanse elektrischewagenproducent Tesla verlaagde de voorbije maanden meermaals de prijzen van zijn wagens. Volgens CEO Elon Musk zijn hogere verkoopcijfers belangrijker dan winstmarges.

Slecht nieuws voor Europese autoproducenten

  • Dat is vooral slecht nieuws voor Europese autobouwers. Hun elektrische aanbod riskeert in de tang te worden genomen door de Chinese concurrentie.
  • Chinese en ook Zuid-Koreaanse fabrikanten maken zich op om een genadeloze oorlog te voeren en Europa te overspoelen.
    • Het Chinese BYD lanceert snel zijn “Dolphin” in Europa voor minder dan 30.000 euro.
    • De grote rivaal van Tesla presenteerde op de Shanghai Motor Show ook zijn nieuwe instapmodel, de “Seagull”, een elektrische stadsauto die 10.000 euro gaat kosten.
    • De potentiële vraag voor een wagen die half zo duur is als de Dacia Spring (momenteel de goedkoopste EV op de Europese markt) is aanzienlijk.
  • Dat alles luidt een moeilijke toekomst in voor westerse merken.
  • Beleggers geloven niet dat fabrikanten in de Europese middenklasse tegen zulke prijzenoorlog gewapend zijn en jaagden de aandelenkoersen van Renault (-8%), Stellantis (-5%) en Volkswagen (-2,5%), net als die van Tesla (-9,75%) donderdag genadeloos naar beneden.
  • Opnieuw zal Europa in het kruisvuur terechtkomen, terwijl het de deur wagenwijd open laat staan voor Chinese concurrentie. 

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.