Tesla zal eindelijk in zijn Service Centers een ‘collision repair’ of herstellingen na botsingen aanbieden. Daarvoor moest u oorspronkelijk naar een andere garage. Het is niet duidelijk of Tesla de dienst ook in Europa zal aanbieden.
Musk belooft deze dienst al 2018, maar het heeft dus een drietal jaar geduurd eer het zover kwam. Het moet meteen ook een grotere omzet betekenen voor Tesla, dat grotendeels inzet op ‘geen herstellingen’.
Diensten, zoals herstellingen, zijn momenteel zowat 678 miljoen dollar waard per kwartaal. Dat is een groei van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Er zijn 140 service centers in Noord-Amerika, niet heel veel dus, maar er komen er nog 46 bij, kondigde Tesla woensdag al aan. Als klant hoeft u niet vaak naar zo een service center te gaan: Tesla heeft ook reparaties ter plaatse voor een heel aantal herstellingen.
Abominabele service
Maar service is al lang een moeilijk punt voor Tesla-klanten. Investeerders legden de hete aardappel dan ook bij de bestuurders op de meeting over de kwartaalresultaten. Het is in Noord-Amerika momenteel quasi-onmogelijk om nog iemand telefonisch vast te krijgen. Alles loopt via de app, maar een afspraak vastkrijgen kan soms weken duren.
Volgens bestuurder Jerome Guillen is ‘de beste service geen service. We hebben veel tijd gespendeerd aan het verbeteren van onze wagens, waardoor de frequentie aan service-bezoeken met een derde gereduceerd is. Klanten moeten dus minder vaak binnen komen. Dat is het doel: geen service.’
Maar goed, een botsing kan gebeuren en daarnaast kan ook niet alles tijdens een ‘mobiele servicebeurt’ gebeuren. Een panoramisch dak vervangen, bijvoorbeeld, moet sowieso in een garage gebeuren.
App
Ook op de commentaar over de app-afspraken had Guillen een repliek. ‘De app is gewoon veel beter. Je kan er je wagen volledig opvolgen. Je kan er foto’s insteken. Alle communicatie tussen klant en garage ligt vast. We zijn ervan overtuigd dat andere automerken zullen volgen.’
Lees ook: