Mons onthult modern, toegankelijk station op tijd voor festival “Mons en lumières”


Key takeaways

  • Het nieuw gebouwde station van Mons wordt officieel ingehuldigd op 31 januari tijdens het festival “Mons en lumières”. Een gedeeltelijke opening is voorzien op 18 december.
  • Het station biedt pendelaars en voorbijgangers gemakkelijke toegang tot het historische stadscentrum vanuit de wijk Grands-Prés en vice versa, met verschillende voorzieningen zoals een TEC-kaartjesloket, bagageopslag en een pinautomaat.
  • Het station beschikt over toegankelijkheidsvoorzieningen zoals verhoogde perrons, tactiele paden voor visueel gehandicapten en 12 liften.

Het nieuw gebouwde station van Mons, dat gekenmerkt wordt door zijn moderniteit, toegankelijkheid en intermodaliteit, zal officieel ingehuldigd worden op 31 januari tijdens het festival “Mons en lumières”. Voorafgaand aan dit evenement wordt het station gedeeltelijk geopend op 18 december met een nieuwe voetgangersloopbrug die beschikbaar wordt voor reizigers. Deze loopbrug biedt pendelaars en voorbijgangers een gemakkelijke toegang tot het historische stadscentrum vanuit de wijk Grands-Prés en vice versa. De loopbrug is voor iedereen toegankelijk en biedt verschillende voorzieningen, waaronder een TEC-kaartjesloket, bagageopslag en een pinautomaat. Reizigers zullen vanaf woensdag ook toegang hebben tot het nieuwe Travel Center van de NMBS.

Een uitgebreide opknapbeurt

Deze gedeeltelijke opening markeert het hoogtepunt van een langdurig en omvangrijk bouwproject, dat een verschuiving in stationsconcepten volgens hedendaagse normen vertegenwoordigt. Met ongeveer 57.000 reizigers per week en 189 treinen per dag onderging het station van Bergen een grondige opknapbeurt waardoor het een echt intermodaal knooppunt werd.

Toegankelijk ontwerp

Ondanks de architecturale uitdagingen werd het station gebouwd volgens de criteria van de NMBS om de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit te garanderen, zodat ze zich onafhankelijk kunnen verplaatsen en naadloos kunnen aansluiten op andere vervoerswijzen. Het station heeft vijf overdekte perrons, waaronder een voor bussen, taxi’s en drop-offs, en een platform dat wordt gedeeld door zowel bussen als treinen. Een busstation is naadloos geïntegreerd in het treinstation zelf. Twee parkeergarages bieden in totaal 862 plaatsen, waaronder 20 voor mensen met een handicap. De parkeerplaats aan de stadszijde zal later in gebruik worden genomen. Het station biedt ook 350 fietsparkeerplaatsen.

Een aanzienlijke investering

Bij het project voor het station van Bergen, dat twintig jaar geleden werd bedacht als onderdeel van de toenmalige strategie van de NMBS, waren het afgelopen jaar meer dan twintig bouwbedrijven betrokken en gemiddeld 120 mensen per dag aan het werk. Sinds 2018 heeft de strategie van de NMBS echter een fundamentele verandering ondergaan.

Een nieuwe standaard voor spoorwegstations

Het bedrijf richt zich nu op een nieuw stationsbouwconcept dat prioriteit geeft aan modulariteit, waardoor toepassing in alle stations en aanpasbaarheid aan evoluerende behoeften in de loop van de tijd mogelijk is. Dit leidt tot een geleidelijke standaardisering van de uitrusting (perronoverkappingen, banken, fietsenrekken, bewegwijzering) binnen de NMBS-stations, waardoor uiteindelijk functionele, comfortabele, duurzame, toegankelijke en goed geïntegreerde stations met andere openbaarvervoersnetwerken ontstaan.

Duurzaamheidsinspanningen

Duurzaamheid staat ook voorop in deze nieuwe stations, met zonnepanelen, regenwateropvangsystemen voor onderhoud en sanitair, bakken voor gescheiden afvalscheiding en LED-verlichting. Elk station streeft naar een “bijna energieneutrale” status.

De NMBS benadrukt waar voor zijn geld door voorrang te geven aan soberheid en efficiëntie in al zijn keuzes, inclusief onderhoud en energieverbruik. Dit zorgt voor consistentie in haar investeringen in stations, houdt de uitgaven onder controle en houdt zich aan de tijdschema’s van de projecten. Sinds de lancering van het transformatieplan van de NMBS voor stations werden al 31 gebouwen gerenoveerd of verbouwd volgens deze nieuwe aanpak. De bouw is aan de gang op 48 locaties en nog eens 28 projecten zijn gepland. Dit brengt het totale aantal nieuwe stations tegen eind 2032 op 76.

Het voetgangerspad en de perrons zijn volledig toegankelijk dankzij voorzieningen zoals twaalf liften (waaronder twee bij de Congrès-parkeergarage en twee per perron), verhoogde perrons van 76 cm en tactiele paden voor slechtzienden.

Een belangrijk element van het nieuwe station van Bergen is een grote overdekte voetgangersbrug met een lengte van 165 meter en een breedte van 15 meter, die het Leopoldplein verbindt met het Congresplein. Hierdoor wordt het historische stadscentrum van Bergen effectief verbonden met de wijk Grands-Prés. Op de brug komen veertien winkels en verschillende diensten zoals bagageopslag, een TEC-loket, een geldautomaat (CASH-punt) en een medisch staalnamecentrum (filiaal van CHR Mons).

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.