Mondelez zet AI in om advertentiekosten van Milka te verlagen


Key takeaways

  • Mondelez gebruikt AI-technologie om de advertentiekosten voor merken als Milka en Chips Ahoy aanzienlijk te verlagen.
  • De AI-tool van het bedrijf, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe en Accenture, automatiseert de creatie van reclamecontent en bespaart honderdduizenden dollars in vergelijking met traditionele methoden.
  • Mondelez richt zich op het genereren van AI-inhoud op basis van niet-menselijke cijfers en zorgt voor menselijke beoordeling voor kwaliteitscontrole.

Mondelez, de producent van Milka-chocolade, gebruikt artificiële intelligentie om de kosten van zijn reclamecampagnes te stroomlijnen en te verlagen. Het bedrijf wil de uitgaven voor het maken van reclamecontent met 30 tot 50 procent verminderen.

Het project is het resultaat van een samenwerking tussen Mondelez, Publicis Groupe (een reclamebureau) en Accenture (een IT-adviesbureau), die heeft geleid tot de ontwikkeling van een gespecialiseerde AI-tool. Met een investering van meer dan 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) wordt de technologie al ingezet op socialmediaplatforms, onder andere voor Milka in Duitsland en Chips Ahoy in de Verenigde Staten.

AI-reclame

Een acht seconden durende Milka-video laat bijvoorbeeld golven van chocolade zien die op een wafel druipen met een achtergrond die zich aanpast aan verschillende doelgroepen. In de toekomst verwacht Mondelez dat de tool korte tv-reclames kan genereren voor de feestdagen, of zelfs voor de Super Bowl van 2027.

Deze AI-aanpak bespaart aanzienlijk vergeleken met traditionele animatietechnieken, die honderden duizenden dollars kunnen kosten. Net als andere fabrikanten van consumentengoederen probeert Mondelez de gevolgen van de tarieven en de dalende consumentenbestedingen te verzachten. Dit gebeurt door de kosten van reclamebureaus te verlagen en de productontwikkelingstijd te versnellen.

AI bij concurrenten

De toepassing van AI in reclame wint ook terrein onder concurrenten. Kraft Heinz en Coca-Cola experimenteren ook met de technologie. De kerstreclame van Coca-Cola in 2024, met computergegenereerde personages, werd bekritiseerd vanwege het gebrek aan emotie in de figuren.

Mondelez houdt vol dat haar huidige AI-inhoud geen menselijk uitziende personages gebruikt. Bovendien worden alle gegenereerde resultaten door mensen beoordeeld om mogelijke fouten te voorkomen. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.